Briefadres

Waar bent u naar op zoek?

Home > Inwoners > Burgerzaken > Briefadres

Briefadres

Als u tijdelijk geen vast woonadres heeft, bent u verplicht een briefadres aan te vragen. Het adres dat u opgeeft, moet het adres van een woonhuis zijn en geen postbusnummer of het adres van een bedrijf. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en zorgen dat uw post u bereikt. U blijft zo bereikbaar voor officiële instanties. Om een paspoort, rijbewijs of uitkering aan te kunnen vragen, moet u ingeschreven staan. Een briefadres is tijdelijk.

Iedereen die in Nederland woont, moet zich als bewoner inschrijven op het adres waar hij (meestal) overnacht. Een briefadres is alleen voor wie tijdelijk geen vast woonadres heeft. Het adres dat u opgeeft, moet het adres van een woonhuis zijn, dus geen postbusnummer of een bedrijf. De hoofdbewoner van het adres moet schriftelijk toestemming geven en zorgen dat uw post u bereikt. U blijft zo bereikbaar voor overheidsinstanties. U dient de aanvraag in bij de gemeente van het briefadres. Een briefadres is alleen tijdelijk mogelijk.

U vraagt een briefadres aan als u:

  • dak- of thuisloos bent;
  • korter dan 8 maanden in het buitenland verblifjt;
  • een korte tijd tussen 2 woonadressen moet overbruggen;
  • schipper bent met een thuishaven in Nederland;
  • in een zorginstelling, gevangenis (penitentiaire inrichting) of Oranjehuis verblijft.

Aanvraagformulieren

Een briefadres vraagt u aan bij de gemeente waar het briefadres zich bevindt. Vul het formulier in dat op uw situatie van toepassing is:

Voor briefadresaanvraag op adres Jan de Heemstraat 7 (DNO) vult u het bovenste aanvraagformulier in, DNO is géén instelling.

Insturen

Stuur het formulier, een kopie van uw identiteitsbewijs en dat van de toestemmingsverlener per mail naar post@alkmaar.nl of per post naar: Gemeente Alkmaar, Unit Burgerzaken, Postbus 53, 1800 BC Alkmaar.

Stuur ook bewijsstukken mee als daarom in het formulier wordt gevraagd. Alleen dan nemen wij uw aanvraag in behandeling. Wij onderzoeken of u echt geen woonadres hebt. U moet daarom op het aanvraagformulier duidelijk aangeven waarom u een briefadres aanvraagt. Soms moet u aanvullende informatie geven en bewijsstukken meesturen of wordt u uitgenodigd voor een gesprek. Als u aan alle voorwaarden voldoet, wordt u ingeschreven op het briefadres.

Verblijf in het buitenland

Als u 8 maanden of langer naar het buitenland gaat, kunt u geen briefadres aanvragen. U bent dan verplicht om aangifte van emigratie te doen.

Wetgeving/voorwaarden

Regeling briefadres gemeente Alkmaar 2017.

Meer informatie

Bel 14 072 of bekijk de informatie op Links.

Zie ook

Verhuizing doorgeven