Mogelijke productiefout in uw paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart

Waar bent u naar op zoek?

Home > Mogelijke productiefout in uw paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart

Mogelijke productiefout in uw paspoort en/of Nederlandse identiteitskaart

Bij de productie van een aantal reisdocumenten, die zijn afgegeven in de periode tussen 1 april tot en met 30 juni, is een technische fout geslopen. Het reisdocument is echter wel gewoon geldig en kan worden gebruikt om te reizen. Hebt u een paspoort of identiteitskaart met een mogelijke productiefout? Dan krijgt u hierover een brief van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).

Het gaat om paspoorten en identiteitskaarten met serienummer '03'. Door de productiefout kan het voorkomen dat één van de drieëntwintig elektronische echtheidskenmerken in het reisdocument niet werkt. Dit doet verder niets af aan de geldigheid van het document.

Paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018

Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018? Dan is er niets aan de hand.

Zelf uw paspoort of id-kaart controleren

U kunt zelf controleren of er mogelijk een productiefout in uw paspoort of identiteitskaart zit.

  1. Kijk wanneer uw paspoort of identiteitskaart is afgegeven. De ‘Datum van afgifte’ staat op de voorkant van de harde plastic pagina met persoonsgegevens. Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven vóór 1 april 2018 of ná 30 juni 2018? Dan is er niets aan de hand. U kunt uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.
  2. Is uw paspoort of identiteitskaart afgegeven in de periode van 1 april 2018 tot en met 30 juni 2018? Kijk dan of het reisdocument eindigt met serienummer ‘03’. Lees waar u dit serienummer kunt terugvinden op uw reisdocument. Heeft uw reisdocument een ander serienummer? Dan is er niets aan de hand. U kunt uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.
  3. Eindigt uw reisdocument met serienummer ‘03’? Dan kunt u met een app controleren of er een fout in uw paspoort of identiteitskaart zit. Hebt u een Android smartphone met NFC-reader? Download dan de BZK-ID App in de Google Play Store. Hiermee kunt u de geldigheid van uw paspoort of identiteitskaart controleren. Hebt u geen Android smartphone met NFC-reader? U kunt ook een telefoon van iemand anders gebruiken, bijvoorbeeld een vriend of familielid. De app slaat geen gegevens op. Geeft de BZK-ID App aan dat uw paspoort of identiteitskaart in orde is? Dan kunt u uw paspoort of identiteitskaart blijven gebruiken.
  4. Geeft de BZK-ID App aan dat uw paspoort of identiteitskaart fout geproduceerd is? Maak dan een nieuwe afspraak om gratis een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
  5. Kunt u deze controle niet doen? Kom dan tijdens openingstijden naar het Stadskantoor. Bij de receptiebalie controleren wij uw paspoort of identiteitskaart. Als blijkt dat uw reisdocument fout geproduceerd zijn, maken wij een nieuwe afspraak om gratis een nieuw paspoort of nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

! Let op: neem voor een nieuwe aanvraag ook direct een goedgelijkende pasfoto mee. De kosten voor de pasfoto worden achteraf vergoed. De aanvraag voor een nieuw reisdocument moet ook weer persoonlijk worden gedaan, dit geldt ook voor kinderen.

Meer informatie

Centraal telefoonnummer: 0800-0201046

Er is een centraal telefoonnummer ingesteld voor mensen die in de periode van april tot en met juni een reisdocument hebben aangevraagd. Hier kunt u terecht met algemene vragen over het reisdocument en vragen over de controle-app: BZK-ID. U kunt ook een e-mail sturen naar mijnreisdocumenten@rvig.nl.

Meer informatie is te vinden op de website van de Rijksoverheid. De BKZ-ID app is te downloaden via de Google Play Store. Bij overige vragen kunt u bellen met de gemeente via 14072.

 

Veelgestelde vragen

Moet ik opnieuw een toestemmingsformulier inleveren voor een reisdocument voor kinderen?
Nee, dit hoeft niet.

Moeten mijn kinderen aanwezig zijn tijdens de aanvraag en afhalen?
Ja, de kinderen moeten zowel bij de aanvraag van het reisdocument als bij het afhalen ervan aanwezig zijn. Het is immers hun eigen reisdocument. Wilt u de reisdocumenten voor de zekerheid laten controleren bij de gemeente, dan hoeven zij daar niet bij aanwezig te zijn.

Laatste wijziging: 21 augustus 2018