Cookie Policy

Alkmaar.nl gebruikt cookies.
Cookies instellen en meer informatie

Verhuizen

Home > Inwoners > Burgerzaken > Verhuizen

Verhuizen

Verhuist u binnen, naar of uit gemeente Alkmaar, dan moet u dit melden.

  • Verhuist u binnen de gemeente Alkmaar, geef dan binnen vijf dagen na uw verhuizing of maximaal één maand voor de verhuizing uw nieuwe adres door.
  • Verhuist u naar een andere gemeente, geef dan uw nieuwe adres door aan de nieuwe woongemeente.
  • Komt u uit het buitenland en wilt u uw verhuizing naar Alkmaar doorgeven, maak dan telefonisch een afspraak via telefoonnummer 14 072 voor een (eerste) vestiging vanuit het buitenland.
  • Vertrekt u voor langer dan acht maanden naar het buitenland, lees dan de informatie over emigreren

Zelf en / of voor anderen

Iedereen van 16 jaar of ouder geeft zelf de verhuizing door, maar u mag ook voor anderen de verhuizing doorgeven:

  • echtgenoten of geregistreerde partners voor elkaar als zij op hetzelfde adres wonen;
  • ouders, voogden of verzorgers voor kinderen jonger dan 16 jaar;
  • ouders voor inwonende kinderen vanaf 16 jaar;
  • ouders en hun meerderjarige kinderen voor elkaar als zij op hetzelfde adres wonen;
  • de curator voor degene die onder zijn / haar curatele staat;
  • een zorginstelling / zaakwaarnemer voor iemand die in een zorginstelling gaat wonen en zelf niet in staat is dit te doen.

Doorgeven

Dit kan op drie manieren. Controleer van tevoren of u aanvullende documenten moet opsturen of meenemen. Als dat zo is, kunt u de verhuizing niet online doorgeven, maar alleen schriftelijk of persoonlijk aan de balie in het Stadskantoor of in één van de Servicepunten.

  • Gaat u inwonen of met iemand samenwonen, dan moet de hoofdbewoner schriftelijk toestemming (pdf 49kB) geven. Ook als u weer bij uw ouder(s) gaat wonen.
  • Gaat u een kamer huren of een huis delen, dan heeft u een verklaring inwoning nodig van de huurder / eigenaar met wie u het huis deelt plus een kopie van zijn / haar ID òf een kopie van het huurcontract. Dit kunt u meesturen.
  • Gaat u anti-kraak wonen, dan is een kopie bruikleenovereenkomst nodig.
  • Gaat u in een zorginstelling wonen, neem of stuur dan een kopie van de plaatsingsovereenkomst of de schriftelijke toestemming van de zorginstelling mee.

Digitaal met DigiD

Schriftelijk

Stuur het volledig ingevulde en ondertekende aangifteformulier (pdf) op met een kopie van uw geldige identiteitsbewijs. Dit kan per mail of in een envelop naar Gemeente Alkmaar, Unit Burgerzaken PDV1, Postbus 53, 1800 BC  Alkmaar.

Aan de balie Burgerzaken

Kom u naar één van de balies in het Stadskantoor of in de Servicepunten De Mare, Graft of Stompetoren. Dit kan alleen op afspraak binnen de openingstijden. Neem het vooraf ingevulde en ondertekende formulier mee en een geldig identiteitsbewijs.

Wachttijd

Het duurt ongeveer een week voordat de adreswijziging is verwerkt. Via www.mijnoverheid.nl kunt u zelf ook nakijken of uw gegevens gewijzigd zijn.

Onjuiste inschrijving

Staan er personen op uw adres ingeschreven die daar niet wonen, lees dan Verzoek tot uitschrijving.

Meer informatie

Geheimhouding van uw persoonsgegevens aanvragen

Instanties die de adreswijziging doorkrijgen

Instanties die in de Basis Registratie Personen (BRP) kijken

 

 

DigiD logo Uw eigen inlogcode voor de hele overheid

Zie ook

 

 

Laatste wijziging: 16 mei 2017