Terug naar het overzicht

Ondernemen in coronatijd - Bloemist, slager en groentejuwelier bundelen krachten

Foto: Fotostudio Natzijl

Wethouder Pieter Dijkman organiseerde een videogesprek met drie ondernemers uit Winkelcentrum De Hoef om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Merel Meinen van Groot in Groen, Danny Roozeboom van Groente & Fruit Juwelier De Hoef en Keurslager Peter Groot.

De eerste vraag van de wethouder is wat de ervaringen tot nu zijn om te ondernemen tijdens coronacrisis. Peter Groot: “Positief, wij zijn gewoon geopend en worden minder hard geraakt dan andere branches, zoals de horeca of seizoensgebonden ondernemingen.”

Pieter Dijkman: “En hoe hebben jullie elkaar in een samenwerking gevonden?
Groot: “Als collegawinkeliers in De Hoef heeft het ons dichter bij elkaar gebracht. We hebben alle drie een webshop. Onze vaste klanten kopen online in, wij bundelen hun aankopen en brengen om de beurt de bestellingen weg. Zo bieden we een breder assortiment aan onze vaste klanten. De wethouder vraagt of de ondernemers dit in hun omzet merken. Groot: “We zien dat de gemiddelde besteding nu zelfs hoger ligt en het online klantenbestand groeit. Vermoedelijk komt dit omdat de horeca gesloten is en mensen zichzelf toch iets gunnen”.

Danny Roozeboom is sinds september 2019 ondernemer in De Hoef. “Voor de coronacrisis bezorgde ik alleen af en toe een fruitmand aan huis, nu we gezamenlijk bezorgen, bied ik een breder assortiment aan. Pieter Dijkman is benieuwd hoe dat werkt. Peter Groot: “Alles wordt in tasjes in speciale koelboxen bezorgd en bij het afleveren dragen we handschoenen en houden we 1,5 meter afstand. Het afrekenen is al in de webshop gedaan. Of, als de bestelling via e-mail, Facebook of whatsapp is gedaan, rekenen we met een tikkie af.” Pieter Dijkman: “Kan dat uit?” “Jazeker, dat kan uit” bevestigd Roozeboom.

Merel Meinen van Groot in Groen bezorgde al boeketten, ook voor de landelijke organisatie van Topbloemen. Merel Meinen: “Ik begon al met afprijzen toen de crisis begon. Ik dacht We gaan de bietenberg op, maar na een week ‘ontplofte’ het met bestellingen.” Dat komt natuurlijk omdat mensen niet meer bij elkaar op bezoek kunnen. Eigenlijk gebeurde het tegenovergestelde van wat ik had verwacht. Maar misschien komt na deze crisis de klap. Het kan zijn dat mensen dan geen luxe producten meer afnemen.”

Merel Meinen: “Onze klanten zijn trouw, zij vinden dat ze hun lokale ondernemers moeten steunen. Het geeft een fijn gevoel dat onze klanten meeleven met de ondernemers, sommigen zijn zelfs ontroerd als ze horen dat het ons goed gaat.”

Door je winkel goed in te richten met aparte in- en uitgang en contactloos betalen, is het werkbaar. Je merkt ook dat niet iedereen bezig is met de 1,5 meter afstand. Die mensen moet je aanspreken. Pieter Dijkman vindt de samenwerking een mooie kruisbestuiving: “Bij de bestelling van de slager denk je niet snel aan het bestellen van bloemen, zoals jullie dit nu aanpakken wel!” De wethouder is benieuwd of de drie ondernemers na de crisis ook verder gaan met de samenwerking. Daarop komt van alle drie een bevestiging. Merel voegt toe: “Misschien zelfs met nog meer vers aanbieders.”