Reisdocument en rijbewijs laten bezorgen

Uw reisdocument of rijbewijs wordt gratis bezorgd op een door u gekozen adres en tijdstip. Bezorgen kan in heel Nederland, behalve op de Waddeneilanden. Reisdocumenten kunt u  ook ’s avonds en in het weekend laten bezorgen. Voor bezorging op zondag betaalt u een toeslag. Voor rijbewijzen geldt dat deze alleen op werkdagen tussen 9 en 17 uur bezorgd kunnen worden.

Het aanvragen doet u altijd persoonlijk in het gemeentehuis.

Zorg dat u aanwezig bent op de afgesproken tijd en -locatie. Het document moet persoonlijk aan u worden overhandigd.

U vraagt een paspoort, rijbewijs of ID-kaart persoonlijk aan bij een van de balies van Burgerzaken. Hiervoor maakt u eerst een afspraak. Wij vragen uw e-mailadres en telefoonnummer, dit geven wij door aan de bezorgdienst AMP. Binnen 5 werkdagen ontvangt u van AMP een e-mail/sms dat u een bezorgafspraak kunt maken. U ontvangt daarbij een ordernummer en een verificatiecode.
U maakt zelf online of telefonisch een bezorgafspraak. Uw paspoort of ID-kaart wordt bezorgd op het door u aangegeven adres in Nederland.

  • Online
    Ga naar mijnafspraak.nl. Log in met uw ordernummer en verificatiecode. Kies hier een datum, dagdeel en adres waarop de bezorger moet langskomen. U kunt hier ook de afspraak wijzigen als dat nodig is. Dit kan een dag vóór de bezorging tot uiterlijk 22.30 uur ’s avonds.
  • Telefonisch
    Bel voor een afspraak met AMP, tel. 030 240 8020. Bereikbaar: maandag t/m donderdag van 08.30 tot 21.00 uur, vrijdag tot 19.00 uur en zaterdag tot 16.30 uur.

Op de dag van bezorging krijgt u een mail of sms met het tijdstip van bezorging. Dit is een tijdvak van twee uur, bijvoorbeeld tussen 10.00 en 12.00 uur. Verder staat in dit bericht informatie over de bezorger (naam, foto en unieke identificatiecode).

U kunt uw document op de volgende momenten laten thuisbezorgen:

  • Maandag tot en met vrijdag van 8.00 – 22.00 uur
  • Zaterdag van 8.30 – 17.00 uur. (alleen voor reisdocumenten)

Naast de ruime bezorgtijden die gemeente Alkmaar aanbiedt, kunt u via de afsprakensite van AMP (tegen betaling) een kleiner tijdvak kiezen of uw document op zondag laten bezorgen. Deze kosten verrekent AMP rechtstreeks met u aan de deur via pin of contant.

Bezorging is gratis. Behalve op zondag, dan betaalt u € 9,95.

AMP Groep bezorgt voor gemeente Alkmaar de paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten. Dit bedrijf heeft ruime ervaring met het bezorgen van documenten voor andere gemeenten en (persoonlijke) documenten voor bijvoorbeeld telecombedrijven en banken, waarbij identiteitscontrole een belangrijk onderdeel is. Het bezorgen gaat dus buiten de gemeente Alkmaar om.

Uw document wordt vervoerd in een verzegelde envelop. Voordat deze geopend wordt, legitimeert de bezorger zich. Vervolgens wordt uw identiteit vastgesteld en wordt het reisdocument persoonlijk aan u overhandigd.

Voor de afhandeling van de bezorging heeft de bezorger een laptop bij zich. Voor uw gemak en veiligheid is het prettig als de bezorger bij u binnen mag komen. Zo kan het document rustig en veilig aan u worden uitgereikt.
Als u dit niet prettig vindt, is dat geen probleem. De bezorger handelt de bezorging dan aan uw voordeur af.

Of de persoon aan de deur echt een medewerker van AMP is, kunt u controleren aan de hand van de volgende punten:

  • Op de afspraakdatum kunt u op mijnafspraak.nl een pasfoto zien van de medewerker die bij u langskomt.
  • Ook staat op mijnafspraak.nl een unieke code waarmee de medewerker zich kan identificeren. U kunt de medewerker naar deze code vragen bij aankomst.
  • De medewerkers van AMP Groep dragen om veiligheidsredenen geen bedrijfskleding.

AMP Groep is te bereiken via:

Telefoon: 030 240 80 20 (bereikbaar maandag t/m donderdag van 8.30 – 21.00 uur, vrijdag tot 19.00 uur en zaterdag tot 16.30 uur)
WhatsApp: +31 6 38 03 58 77 (stuur uw bericht bij voorkeur met uw ordernummer).
Online contactformulier: op de website www.mijnafspraak.nl via menu Contact

Als meerdere gezinsleden tegelijkertijd een document aanvragen, kunnen zij deze documenten ook tegelijkertijd laten bezorgen.

  • als u een spoedaanvraag doet, omdat u snel een nieuw document nodig heeft;
  • als u een geldig visum in uw paspoort heeft, waar u nog gebruik van wilt maken;
  • als u uw huidige paspoort of ID-kaart kwijtraakt in de tijd tussen de aanvraag en de bezorging;
  • als u uw identiteitsbewijs in vijf jaar tijd meer dan drie keer als vermist heeft opgegeven;
  • als het bezorgadres op één van de Waddeneilanden is;
  • als uw adresgegevens in onderzoek staan, dat betekent dat niet duidelijk is op welk adres u woont. U moet eerst uw inschrijving regelen bij de gemeente.

In bovenstaande gevallen haalt u uw paspoort of ID-kaart af aan de balie waar u de aanvraag heeft gedaan.