Verhuizen naar het buitenland, emigreren

We noemen een verhuizing naar het buitenland emigratie als u minimaal 8 van de 12 maanden  in het buitenland gaat wonen. Deze 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Met deze melding laat u zich uitschrijven uit de basisregistratie personen (BRP). Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uit laten schrijven.

Er zijn twee scenario’s:

  1. Alle personen van hetzelfde adres vertrekken:
    alle meerderjarige personen vullen zelf het formulier emigratie met DigiD in. Hulp nodig bij uw digitale aanvraag of melding? Bezoek dan de pagina Digivangnet.
  2. Een of meer personen blijven achter op het adres:
    alle personen die naar het buitenland vertrekken geven persoonlijk op het gemeentehuis hun verhuizing door. Maak hiervoor een afspraak. Ook minderjarige kinderen komen mee bij de afspraak.
DigiD Logo

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.

Aanvragen

U meldt dit binnen 5 dagen vóór uw vertrek aan de gemeente waar u woont, niet eerder.

Een geldig identiteitsbewijs.

Wij schrijven u uit in onze administratie. Daarna sturen wij uw gegevens door naar het Agentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten.

Als u emigreert en u zich bij de gemeente aan de balie uitschrijft, dan kan de gemeente u een bewijs van uitschrijving geven. Dit kan alleen op de dag van uitschrijving. Een bewijs van uitschrijving kost € 15,00. Heeft u zich al uitgeschreven, dan vraagt u het bewijs van uitschrijving aan bij een van de 18 Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) loketten.

Ja, dat kan als je voor een korte tijd (minder dan 8 maanden) gaat studeren in het buitenland. Op de website van mijnoverheid.nl kan je het adres doorgeven, waar je post van overheidsinstanties kunt ontvangen. Dit kan je op ieder moment wijzigen. Vergeet niet om je ziektekostenverzekeraar, de Duo en de bank te informeren.