Cookie Policy

Alkmaar.nl gebruikt cookies.
Cookies instellen en meer informatie

Emigreren

Home > Inwoners > Burgerzaken > Emigreren

Emigreren

Emigratiedatum

U kunt uw verhuizing naar het buitenland doorgeven vanaf 1 maand voor uw verhuizing en niet later dan vijf dagen na uw verhuizing. Als u uw verhuizing later dan vijf dagen doorgeeft telt de datum van de aangifte. Ligt de verhuisdatum in de toekomst, dan wordt u uitgeschreven op de door u opgegeven verhuisdatum (emigratiedatum).

Bewijs van uitschrijving

Op een bewijs van uitschrijving staan uw persoonsgegevens en de datum van uw verhuizing naar het buitenland. Met een bewijs van uitschrijving toont u aan dat u uit Nederland bent uitgeschreven. Voor een vestiging in de Nederlandse Antillen is een bewijs van uitschrijving verplicht. Dit bewijs heeft u daar nodig bij de inschrijving.

Een bewijs van uitschrijving vraagt u aan bij de gemeente. De gemeente kan dit bewijs alleen afgeven op de werkelijke vertrekdatum. Bent u al vertrokken? Vraag het bewijs van uitschrijving dan aan bij een RNI-gemeente. RNI is de afkorting voor Registratie Niet-Ingezetenen. De RNI-gemeenten zijn Alkmaar, Almelo, Amsterdam, Breda, Den Haag, Doetinchem, Eindhoven, Groningen, Goes, Heerlen, Leeuwarden, Leiden, Nijmegen, Rotterdam, Terneuzen, Utrecht, Venlo en Zwolle.

Lees meer over de Registratie Niet-Ingezetenen op Rijksoverheid.nl.

Ik woon in het buitenland en ben daar verhuisd. Kan ik dat doorgeven aan de gemeente Alkmaar?

Nee, dat is niet mogelijk. De gemeente registreert wel dat u naar het buitenland bent verhuisd, maar houdt niet bij wat uw actuele adres in het buitenland is. Uw vertrek wordt eenmalig geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP). Op die manier zijn ook andere overheidsinstanties ervan op de hoogte dat u niet meer in Nederland woont.

Nog contact met de gemeente?

Heeft u nog contact met een specifieke afdeling van de gemeente? Dan moet u aan hen wél uw nieuwe adres doorgeven. Uw adres wordt in dit geval alleen gebruikt voor het contact dat u nog hebt lopen. Het komt dus niet in de BRP te staan.

Vraag DigiD aan voordat u vertrekt

Met uw persoonlijke DigiD kunt u zich identificeren op websites van de Nederlandse overheid. Ook kunt u met DigiD online zaken regelen, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst. Een DigiD aanvragen is alleen mogelijk als u staat ingeschreven bij een Nederlandse gemeente. Heeft u nog geen DigiD? Vraag uw DigiD in ieder geval op tijd aan voordat u zich uitschrijft. U kunt dan in het buitenland online uw zaken regelen, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst.

Laatste wijziging: 11 april 2016