Identiteitskaart

Waar bent u naar op zoek?

Home > Inwoners > Burgerzaken > Identiteitskaart

Identiteitskaart

Een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) / ID-kaart vraagt u persoonlijk op afspraak aan bij de gemeente. Dit geldt ook voor kinderen. Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, tot 18 jaar is dat 5 jaar. Na 1 week bezorgen wij uw nieuwe identiteitskaart gratis op een door u gekozen adres. Thuis of op uw werk, of op een andere locatie. Dat kan ook 's avonds of op zaterdag. Dit is een gratis service van de gemeente.

Op deze pagina:

Aanvragen

Een identiteitskaart aanvragen en vernieuwen doet u persoonlijk bij de balie Burgerzaken. Dit geldt ook voor kinderen. 
Maak wel eerst een afspraak voordat u naar het gemeentehuis komt, want Burgerzaken werkt volledig op afspraak.

De afspraak wijzigen kan met DigiD via MijnAlkmaar of bel met 14 072.

Let op! Per afspraak behandelen wij 1 aanvraag voor een reisdocument
Wilt u voor meer personen een reisdocument aanvragen? Geef dan het aantal producten aan als u de afspraak maakt. Alle personen voor wie een reisdocument aangevraagd wordt, moeten meekomen bij de aanvraag. Hebt u ook andere producten nodig? Plan dan voor deze producten een aparte afspraak in.

Meenemen bij de aanvraag

12 jaar of ouder

  • Nieuwe pasfoto in kleur (eisen voor geschikte pasfoto). Wij adviseren een pasfoto van een vakfotograaf.
  • Uw huidige paspoort én ID-kaart, als u die hebt. Ook als deze verlopen zijn.
  • Bankpas voor pinbetaling. U betaalt de kosten bij de aanvraag.

Tot 12 jaar

Bij de aanvraag moet de minderjarige zelf aanwezig zijn. Neem mee:

  • Nieuwe pasfoto in kleur (eisen voor geschikte pasfoto). Wij adviseren een pasfoto van een vakfotograaf.
  • Het huidige paspoort én ID-kaart, als de minderjarige die heeft. Ook als deze verlopen zijn.
  • Een van te voren ingevuld toestemmingsformulier ouders (pdf 183kB).
  • Van de bij de aanvraag aanwezige ouder een orgineel geldig identiteitsbewijs.
  • Van de niet aanwezige ouder bij voorkeur een origineel geldig identiteitsbewijs. Let op: dit mag ook een kopie van een geldig identiteitsbewijs zijn. Op deze kopie moet de afwezige ouder de volgende tekst hebben geschreven: 'deze kopie mag alleen gebruikt worden voor de aanvraag van een paspoort voor (naam kind)' met datum en handtekening.
  • Bankpas voor pinbetaling, u betaalt de kosten bij de aanvraag.

Paspoort, identiteitskaart of DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Als u in het buitenland woont maar een nieuw Nederlands reisdocument nodig heeft dan kunt u bij de meeste Nederlandse ambassades en consulaten-generaal een nieuwe aanvragen. Ook kunt u, als u op bezoek bent in Nederland voor bijvoorbeeld vakantie of zakenreis, hiervoor (op afspraak) terecht bij een aantal gemeenten of bij de paspoortbalie van de gemeente Haarlemmermeer op Schiphol (vertrekhal 1). Bekijk eerst de voorwaarden en informatie bij paspoort en identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland. Hier leest u ook hoe u gratis een DigiD kunt aanvragen. U kunt uw aanvraag dus niet in Alkmaar doen.

Spoedaanvraag

Zorg ervoor dat u op tijd een afspraak maakt om uw reisdocument aan te vragen. Doe een spoedaanvraag als u het paspoort binnen een week nodig heeft (aanvragen vóór 12.00 uur, zijn doorgaans de volgende werkdag klaar).  Per spoedproduct betaalt u € 48,60 extra naast de gewone aanvraagkosten.

Geef bij het maken van een afspraak en bij de aanvraag aan de balie aan dat u een spoedaanvraag wilt doen.

Lukt het niet een afspraak online te plannen, dan belt u voor een spoedaanvraag naar 14 072. In het telefoongesprek beoordelen wij of u in aanmerking komt voor de spoedprocedure.

Er is geen bezorgservice mogelijk voor een spoedaanvraag.

Bekijk op de website van Rijksoverheid wanneer en hoe u een nooddocument kunt krijgen.

Gratis bezorgservice

Wij bezorgen uw aangevraagde identiteitskaart gratis bij u thuis of op het werk, of op een ander door u gekozen adres. U hoeft dan alleen voor de aanvraag naar het gemeentehuis te komen en het document niet weer persoonlijk af te halen. Bij de aanvraag krijgt u informatie mee over de bezorgservice en hoe u een afspraak maakt voor het laten bezorgen van uw document. 

Om alles zo veilig mogelijk te laten verlopen, is het bezorgen van uw reisdocument uitbesteed aan bezorgdienst AMP Groep. Dit bedrijf is dé specialist op het gebied van duurzame, veilige en betrouwbare dienstverlening voor tal van gemeenten.

Bekijk alle informatie over bezorgen van uw reisdocument.

Afhalen in het gemeentehuis

Maak eerst een afspraak als u uw nieuwe identiteitskaart persoonlijk wilt afhalen bij de locatie waar u de aanvraag deed. 
Stadskantoor: U kunt tijdens de openingstijden binnenlopen zonder afspraak.
*Let op: met ingang van 1 april a.s. kunt u in het Stadskantoor alleen op afspraak uw nieuwe reisdocument afhalen. In locatie De Mare wordt u alleen op afspraak geholpen.
Graft en Schermerhorn: 1 dag op afspraak en 1 dag vrije inloop, bekijk de openingstijden.

De afspraak wijzigen kan met DigiD via MijnAlkmaar of bel met 14 072.

Kosten

  • Vanaf 18 jaar € 56,83  – jonger dan 18 jaar € 29,95
  • Extra kosten voor spoedprocedure: € 48,60

Vermissing of diefstal

Maak een afspraak bij de gemeente als uw paspoort is vermist of gestolen. U hoeft geen aangifte meer te doen bij de politie. U moet wel een verklaring van vermissing afleggen bij de gemeente en kunt direct een nieuw paspoort aanvragen (maak eerst een afspraak). Geef de vermissing van paspoort of identiteitskaart zo snel mogelijk aan ons door. Dit is nodig om misbruik ervan te voorkomen.

Vindt u alsnog uw identiteitskaart? Lever deze in, want het document is na het aangeven van vermissing ongeldig. Soms wordt een identiteitsbewijs onterecht als vermist of gestolen opgegeven, daarom controleren wij de melding.

Bekijk de eenvoudige uitleg hoe u identiteitsfraude kunt herkennen en voorkomen.

Reizen met kinderen - soms toestemmingsverklaring nodig

Kinderen hebben altijd een eigen identiteitsbewijs nodig als zij naar het buitenland reizen. Soms is ook een toestemmingsverklaring nodig als bewijs dat u de vader of moeder bent, of het ouderlijk gezag heeft en dat het kind met toestemming het land verlaat. Bekijk op de website van Rijksoverheid in welke situaties een toestemmingsverklaring nodig is om met een minderjarig kind te reizen. Hier vindt u ook informatie over wanneer u reist met kinderen die niet van uzelf zijn.  

Kunt u niet zelf langskomen?

Als u door een beperking niet in staat bent om zelf langs te komen, neemt u contact op via 14 072 en dan bespreken we samen hoe we dit oplossen. U moet wel zelf voor een goede pasfoto zorgen.

Zie ook

 DigiD: uw eigen inlogcode voor de hele overheid