Ga direct naar: Zoeken | Hoofdmenu | Snelkoppelingen
Home > Inwoners > Burgerzaken > Identiteitsfraude voorkomen
Identiteitsfraude is misbruik maken van de persoonsgegevens van een ander. Zo kan iemand spullen kopen en niet betalen. Identiteitsfraude komt steeds vaker voor. Bij de aanpak spelen overheid, bedrijfsleven en burgers een rol. Overheidsdiensten werken steeds vaker samen aan opsporing. Burgers moeten terughoudend zijn met de uitwisseling van persoonsgegevens.
Wij zetten ons actief in om identiteitsfraude te voorkomen. Medewerkers van de publieksbalie gebruiken een scanner die controleert of een identiteitsbewijs echt is. Tot nu toe gebeurde de controle handmatig. Dit nam veel tijd in beslag.
Uit onderzoek in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties blijkt dat naar schatting bijna 6% van de Nederlanders slachtoffer is van identiteitsfraude; 60 % daarvan lijdt ook financiële schade, die soms fors kan oplopen.
Als bij inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) valse gegevens worden gebruikt, kan dat vergaande gevolgen hebben. Iemand kan dan een uitkering, rijbewijs of paspoort aanvragen op basis van de onjuiste of vervalste gegevens. Ook wordt dan een Burgerservicenummer verstrekt, waarmee iemand bijvoorbeeld onder een valse identiteit in Nederland kan werken en bij iedere bank en/of financiële instelling een lening afsluiten.
Er zijn mensen die misbruik maken van kopieën van identiteitsbewijzen dus geeft niet zomaar een kopie van uw identiteitsbewijs af aan een organisatie. Tip om misbruik te voorkomen:
Bekijk ook de brochure.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geeft een app uit waarmee u met uw smartphone gemakkelijk een veilige kopie van uw identiteitsbewijs kunt maken. Lees meer over de app.
Denkt u dat u slachtoffer bent van identiteitsfraude, meld dit dan via het Centraal Meld- en informatiepunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI).