Paspoort, ID-kaart of DigiD aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Waar bent u naar op zoek?

Home > Inwoners > Burgerzaken > Paspoort, ID-kaart of DigiD aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

Paspoort, ID-kaart of DigiD aanvragen voor Nederlanders in het buitenland

U kunt bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat-generaal in het land waar u woont een nieuw reisdocument aanvragen. Ook kunt u, als u op bezoek bent in Nederland voor bijvoorbeeld vakantie of zakenreis, een nieuw reisdocument aanvragen bij een aantal Nederlandse gemeenten en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

Paspoort of ID-kaart aanvragen als u in het buitenland woont

Heeft u de Nederlandse nationaliteit en woont u in het buitenland? U kunt bij de Nederlandse ambassade of het Nederlandse consulaat-generaal in het land waar u woont een nieuw reisdocument aanvragen. Ook kunt u, als u op bezoek bent in Nederland voor bijvoorbeeld vakantie of zakenreis, een nieuw reisdocument aanvragen bij een aantal Nederlandse gemeenten en aan de balie van de gemeente Haarlemmermeer op de luchthaven Schiphol.

Bereid u goed voor door te bekijken welke documenten u precies nodig heeft. Dit vindt u op de website van de ambassade of het consulaat waar u een reisdocument wilt aanvragen. U kunt ook eerst uw persoonlijke checklist maken op de website Nederlandwereldwijd.nl. Na het invullen van een persoonlijke vragenlijst krijgt u een overzicht van de papieren die u nodig heeft. Ook ziet u onder het overzicht waar en hoe u een afspraak kunt maken voor de aanvraag. U kunt de checklist downloaden of printen en meenemen naar uw afspraak.

DigiD aanvragen als u in het buitenland woont

Als u de Nederlandse nationaliteit heeft en in het buitenland woont, kunt u gratis een DigiD aanvragen bij digid.nl. Activeren van uw DigiD doet u daarna bij een gemeente of bij een van de hiervoor aangewezen ambassades in het buitenland.

Bent u voor 1994 uitgeschreven uit Nederland of was u nooit ingeschreven in Nederland?
Dan moet u zich eerst inschrijven in de Registratie Niet Ingezetenen (RNI).
Als u een foutmelding krijgt bij de aanvraag op digid.nl kan het zijn dat uw gegevens niet juist of onvolledig geregistreerd zijn in de RNI.  U moet dan eerst uw gegevens wijzigen in de RNI. 

Bekijk hier het stappenplan voor het aanvragen en activeren van een DigiD wanneer u in het buitenland woont en de Nederlandse nationaliteit heeft.

Aanvraag in Alkmaar niet mogelijk
Als u in het buitenland woont en ingeschreven staat, kunt u geen paspoort of identiteitskaart aanvragen in Alkmaar. Dat kan alleen als u in Alkmaar woont en ingeschreven staat. Of als u hier een briefadres hebt.

  • U moet de Nederlandse nationaliteit hebben.
  • U moet zelf langskomen om de aanvraag te doen. (Niet in Alkmaar, lees verder voor de locatie.)
  • Een aanvraag op Schiphol of bij een grensgemeente is alleen mogelijk als u in het buitenland ingeschreven staat. Woont u tijdelijk in het buitenland en staat u nog ingeschreven bij een gemeente in Nederland? Dan moet u de aanvraag bij die Nederlandse gemeente doen. Of in het buitenland bij een Nederlandse ambassade of consulaat..Uittreksel RNI wel via Alkmaar
  • In sommige gevallen heeft u een uittreksel RNI (Registratie Niet-Ingezetenen) nodig. Deze kunt u wel aanvragen in Alkmaar. Bekijk de informatie over het aanvragen van een afschrift of uittreksel uit de RNI op onze website.

Zie ook

Bekijk de informatie van Rijksoverheid over dit onderwerp met een overzicht van Nederlandse ambassades en consulaten-generaal in het buitenland.

Gebruik het stappenplan en de persoonlijke checklist op de website van Nederland Wereldwijd om te onderzoeken welke documenten u nodig heeft en waar u in uw situatie het beste uw nieuwe reisdocument kunt aanvragen.

Informatie over de gemeentebalie op Schiphol.

Emigreren
Inschrijven in Register Niet-Ingezetenen (RNI)
Identiteitskaart
Paspoort