Voorbereiden op een crisis
Extreem weer, een cyberaanval of spanningen in de wereld: het kan ook gevolgen hebben voor Alkmaar. Denk aan het uitvallen van stroom, water, internet of telefonie. Soms voor langere tijd.
Op deze pagina leest u wat u zelf kunt doen om goed voorbereid te zijn. Ook leggen we uit wat u kunt doen tijdens een crisis en hoe de gemeente zich daarop voorbereidt.
Wat kunt u doen om u voor te bereiden?
Zorg dat u thuis de eerste dagen kunt overbruggen als er iets ernstigs gebeurt. De meeste spullen heeft u waarschijnlijk al in huis.
- Neem het Meterkastkaartje (pdf, 217kB) door en hang het goed zichtbaar op, bijvoorbeeld in de meterkast. Het is een overzicht met tips en adviezen bij 72 uur zonder stroom.
- Stel een noodpakket samen. Denk aan drinkwater, eten dat lang houdbaar is, een zaklamp en een radio op batterijen. Zo bent u 72 uur voorbereid. Wat er precies in hoort, leest u op: www.denkvooruit.nl/bereid-je-voor/stel-je-noodpakket-samen
- Zet NL-Alert aan op uw mobiele telefoon. Bij een groot incident in uw omgeving ontvangt u automatisch een waarschuwing. Meer informatie vindt u op: www.nl-alert.nl/zo-werkt-nl-alert/nl-alert-op-jouw-mobiel
- Maak afspraken met buren of familie. Wie heeft hulp nodig? Wie kan wat doen? Door dit vooraf te bespreken, weet iedereen wat te doen.
Meer informatie vindt u op de websites van Denk Vooruit en Veiligheidsregio Noord-Holland Noord.
Wat kunt u doen tijdens een crisis?
Iedere situatie is anders, maar dit helpt altijd:
- Hoort u de sirene? Ga naar binnen en sluit ramen en deuren. Ga naar de website van de Rijksoverheid voor meer info.
- Krijgt u een NL-Alert? Volg de instructies in het bericht.
- Let op mensen in uw omgeving. Help buren, familie of anderen die alleen zijn of extra hulp nodig hebben.
- Zoek informatie bij betrouwbare bronnen:
- NH Nieuws (radio 88.9 FM) is de regionale noodzender in de regio Alkmaar.
- De website van de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord publiceert bij een crisis actuele informatie. Ga naar www.vrnhn.nl/incidenten-in-de-regio voor incidenten in de regio.
- De sociale media van de gemeente Alkmaar:
- Telefoonnummer 14 072. Tijdens een crisis is dit nummer extra goed bereikbaar. Als er veel mensen op zoek zijn naar familie, kan er een speciaal telefoonnummer worden geopend. Dit maken we dan bekend via onze website en sociale media.
Let op: bij een lange stroomstoring werkt uw mobiele telefoon, internet en televisie mogelijk niet. Gebruik dan een radio op batterijen of ga naar een steunpunt in de buurt.
Wat doet de gemeente Alkmaar?
De gemeente bereidt zich ook voor op rampen en crises. Dat doen we samen met de politie, het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. We maken afspraken en plannen, zodat we snel en goed kunnen handelen als het nodig is.
Zo bereiden we ons voor:
- Bij langdurige stroomuitval openen we steunpunten in brandweerkazernes. U kunt daar bijvoorbeeld een noodmelding doen (als 112 niet werkt), medische apparatuur opladen, eerste hulp krijgen of informatie over de situatie krijgen. De steunpunten zijn op deze locaties:
- Helderseweg 8 (Alkmaar-Centrum)
- Zonneweid 2 (Koedijk)
- Dres 36 (Stompetoren)
- Driemaster 2 (De Rijp)
- In het risicoprofiel staan de grootste risico’s voor Alkmaar en de regio. Denk aan brand in de binnenstad of extreem weer. U kunt het volledige risicoprofiel lezen via deze PDF. (Let op: dit is een document van de Veiligheidsregio. Het is niet digitaal toegankelijk.)
- We kijken welke inwoners extra hulp nodig kunnen hebben tijdens een crisis. Dat gaat om mensen in zorginstellingen, maar ook om kwetsbare mensen die zelfstandig wonen.
- We zorgen dat onze systemen blijven werken bij een grote storing. Ook weten onze medewerkers wat zij moeten doen in een noodsituatie.
- De gemeente heeft dag en nacht een Officier van Dienst Bevolkingszorg beschikbaar. Deze persoon kan meteen in actie komen en de gemeentelijke crisisorganisatie starten.