Cookie Policy

Alkmaar.nl gebruikt cookies.
Cookies instellen en meer informatie

Waarschuwing ramp of ernstig ongeval

Home > Inwoners > Alle producten en diensten > Waarschuwing ramp of ernstig ongeval

Waarschuwing ramp of ernstig ongeval

Hoe wordt u gewaarschuwd?

Sirene (luchtalarm)

In de meeste gevallen wordt u gewaarschuwd door een sirene. Sirenes staan op verschillende plaatsen in Alkmaar. Het geluidssignaal bij een echt alarm is hetzelfde als bij het proefalarm. Bij een echt alarm kan het signaal één of meerdere malen worden gegeven.

Geluidswagen

Volg de instructies altijd op.

NL-Alert

NL-Alert is het alarmmiddel van de overheid voor op de mobiele telefoon. Met NL-Alert kan de overheid mensen in de directe omgeving van een noodsituatie met een tekstbericht informeren. In het bericht staat specifiek wat er aan de hand is en wat je op dat moment het beste kunt doen.

Maandelijks proefalarm

Elke eerste maandag van de maand om 12.00 uur wordt het alarmeringssysteem getest. Dit signaal duurt 1 minuut en 26 seconden. Hoort u de sirene op dit tijdstip, dan is er niets aan de hand.

Wat te doen als de sirene gaat?

  • Ga direct naar binnen. Dat kan thuis zijn of bij iemand anders. Laat mensen bij u schuilen!
  • Sluit ramen en deuren. Stel ventilatiesystemen, zoals de afzuigkap, buiten werking en sluit ook haardopeningen af.
  • Zet de radio of TV aan en zoek naar de frenquentie van Radio Noord-Holland. (Kabel 92.5 FM; Ether 93.9 FM).
  • Volg de instructies onvoorwaardelijk op.
  • Bel niet onnodig met politie, brandweer of ambulancedienst. Dus ook niet 112. U veroorzaakt overbelaste telefooncentrales.

Wanneer is het weer veilig?

Als het weer veilig is, wordt dit niet via de sirene gemeld. Luister daarom goed naar de berichtgeving op radio of TV. Ook is het mogelijk dat u via een geluidswagen hoort dat het weer veilig is.

Sirene slecht hoorbaar?

Bij vragen of opmerkingen over sirenes bekijkt u de website van Veiligheidsregio Noord-Holland Noord. Dar vindt u ook feedbackformulieren voor het melden van klachten en opmerkingen.

 

Laatste wijziging: 22 december 2016