Terug naar het overzicht

Opening van eerste laadtaarn aan Nieuwlandersingel

Aan de Nieuwlandersingel is maandag, tijdens de Nationale Klimaatweek, de eerste laadtaarn van Alkmaar in gebruik genomen. De laadtaarn is een omgebouwde lantaarnpaal met twee oplaadpunten voor elektrische auto’s èn elektrische boten.

Opening Laadtaarn Alkmaar Foto 2 Willem Jan de Bruin
Opening Laadtaarn Alkmaar. Foto: Willem Jan de Bruin

Steeds meer Alkmaarders vragen oplaadpunten aan. Deze nemen veel ruimte in beslag en zijn niet altijd passend in het straatbeeld. Door de ontwikkeling van de laadtaarn is ruimte bespaard en het historisch straatbeeld bewaard. “Toekomst en verleden komen hier bij elkaar door te moderniseren en tegelijkertijd het bewaren van het historisch stadsgezicht. Deze initiatieven helpen Alkmaarders om klimaatneutraal te worden”, aldus wethouder Duurzaamheid Christian Schouten.

    Locatie combipaal

    Eerder was het is de bedoeling om een lantaarnpaal aan de Voordam om te bouwen naar een ‘laadtaarn’. Dat mislukte vanwege de te harde buitenkant van de lantaarnpaal. Er waren aanvragen voor elektrische boot- en autolaadpunten aan de Nieuwlandersingel en daar bleek een lantaarnpaal wel geschikt. Uiteindelijk werd de oplossing gevonden een soort hoofdpaal waar alle techniek al in zit. De laadtaarn neemt nu stroom af van deze ‘moederpaal’.

    Proefproject en samenwerking

    De laadtaarn is een proefproject binnen het duurzame project POCITYF. Het gebruik van de laadtaarn wordt bestudeerd en eventueel worden er vervolg plannen bedacht. Deze laadtaarn is gemaakt in samenwerking met gemeente Alkmaar, Stadswerk072, TotalEnergies en Nedal.

    POCITYF

    POCITYF is een door de EU-gesubsidieerd project om historische steden energie-posief te maken, zonder dat dit ten koste gaat van het stadsgezicht.

    Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie, Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma onder subsidieovereenkomst nr. 864400.
    Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie, Horizon 2020 onderzoeks- en innovatieprogramma onder subsidieovereenkomst nr. 864400.