Privacy- en cookieverklaring

Deze pagina is bijgewerkt op 11 december 2025.

De gemeente Alkmaar vindt het belangrijk om zorgvuldig met uw persoonsgegevens en politiegegevens om te gaan. In deze privacy- en cookieverklaring leggen wij uit hoe wij dit doen en wat uw rechten zijn.

Politiegegevens zijn persoonsgegevens die onze buitengewoon opsporingsambtenaren binnen de opsporing verwerken. Waar in deze privacyverklaring persoonsgegevens staat, bedoelen we ook politiegegevens.

De gemeente Alkmaar heeft persoonsgegevens en politiegegevens nodig voor onze wettelijke taken en verplichtingen.

Bijvoorbeeld voor:

  • het opnemen of wijzigen van uw gegevens in de Basisregistratie Personen.
  • als u een afschrift of uittreksel wilt uit de Basisregistratie Personen of van de burgerlijke stand
  • uw aanvraag voor een reisdocument of rijbewijs.
  • als u zorg of ondersteuning nodig heeft.
  • als u een vergunning aanvraagt.
  • als u een subsidie aanvraagt.
  • het nakomen van de leerplicht en kwalificatieplicht.
  • als u een boete krijgt van een buitengewoon opsporingsambtenaar (Boa).
  • als u een vraag stelt, klacht indient of bezwaar of beroep aantekent.
  • management- en beleidsinformatie in anonieme dashboards, grafieken en plattegronden.
  • onderzoek om onze dienstverlening te verbeteren.
  • felicitaties voor huwelijksjubilea.
  • het voordragen en uitnodigen voor koninklijke en gemeentelijke onderscheidingen

Ook als de gemeente een overeenkomst met u aangaat, zijn er gegevens nodig. Bijvoorbeeld een koop- of huurovereenkomst.

Soms zijn uw gegevens nodig voor onze organisatie. Bijvoorbeeld voor de beveiliging van eigendommen, bezoekers en medewerkers maken we camerabeelden in de gemeentepanden.

Het kan ook zijn dat wij uw toestemming vragen om uw gegevens te gebruiken. Bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief. Deze toestemming kunt u altijd weer intrekken.

De gemeente Alkmaar verwerkt alleen persoonsgegevens en politiegegevens die echt nodig zijn. De persoonsgegevens die nodig zijn, verschilt per dienst of product.

Bijvoorbeeld:

  • Naam
  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Emailadres
  • Geboortedatum en -plaats
  • Burgerservicenummer (BSN)
  • Gezondheidsgegevens
  • Financiële gegevens (zoals bankrekeningnummer, bedrag, omschrijving betaling)
  • Strafrechtelijke gegevens
  • (Gezins)situatie
  • Onderwijs- en verzuim gegevens
  • Informatie over uw woning (koop, huur, WOZ-waarde etc.) of auto (kenteken, merk)
  • Uiterlijke kenmerken en stemgeluid op foto’s, camera- of geluidsopnames

De gemeente Alkmaar kan gegevens delen met andere organisaties.

Dit doen wij als:

  • organisaties een opdracht voor ons uitvoeren.
  • we samenwerken met organisaties, bijvoorbeeld met overheidsorganisaties.
  • wij dit verplicht zijn, bijvoorbeeld aan de politie, de Belastingdienst of voor onderzoeken van de rekenkamercommissie.

Als dat nodig is hebben wij met deze organisaties goede afspraken gemaakt. Over het gebruik en de beveiliging van deze gegevens.

Wilt u weten welke gegevens wij van u hebben? Of wilt u bijvoorbeeld uw gegevens veranderen of verwijderen omdat ze niet kloppen? Op deze pagina leest u welke rechten u heeft en hoe u een verzoek kunt doen.

Gaat het om uw politiegegevens?

Dan heeft u alleen recht op inzage, recht op aanpassen of verwijderen.

Recht op informatie

Wij moeten u informatie geven over waarom wij uw gegevens verwerken. Dit doen wij onder andere in de privacyverklaringen op onze website.

Recht op inzage

U kunt inzage vragen in de gegevens die wij van u hebben, waarom, waar ze vandaan komen, wie ze heeft ontvangen en hoe lang we ze bewaren. U ontvangt deze informatie van ons in een overzicht.

Ontvangt u ondersteuning vanuit de Jeugdwet of Wet maatschappelijke ondersteuning?

Dan kunt u inzage in uw dossier vragen en hier een kopie van ontvangen.

Wilt u zien welke gegevens van u of uw kinderen in de Basisregistratie Personen (BRP) staan?

U kunt dit bekijken op www.MijnOverheid.nl onder ‘Identiteit’. Hiervoor moet u inloggen met DigiD. U kunt inzage in de BRP ook bij ons opvragen.

Recht op aanpassen en verwijderen

Zijn de gegevens die wij van u hebben niet juist, onvolledig of niet nodig? Dan kunt u ons vragen om uw persoonsgegevens aan te passen, aan te vullen of te verwijderen.

Recht op beperking

U kunt ons vragen om uw gegevens tijdelijk niet te gebruiken:

  • zolang uw verzoek om aanpassen of verwijderen of uw bezwaar nog niet is afgerond.
  • als wij uw gegevens eigenlijk moeten verwijderen, maar u dit niet wilt.

Recht op overdragen

U kunt ons vragen om uw digitale gegevens aan u of een andere organisatie over te dragen. Dit kan alleen als wij uw gegevens met uw toestemming of voor een overeenkomst verwerken.

Toestemming intrekken

Als u ons toestemming hebt gegeven om uw persoonsgegevens te verwerken, dan kunt u dat altijd weer intrekken. Dat kunt u doen op dezelfde manier als u toestemming hebt gegeven.

Recht op bezwaar

U kunt bezwaar maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door de gemeente. Dat kunt u doen via de pagina Bezwaar en beroep.

Klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens

Mocht u vragen of zorgen hebben over hoe wij omgaan met uw gegevens, neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee. U kunt een klacht bij ons indienen via de pagina Klacht over de gemeente.

Mochten we er samen niet uitkomen, dan kunt u ook terecht bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

Hoe doet u een verzoek?

Wilt u gebruik maken van uw rechten?

Neem dan gerust contact met ons op. Vul het contactformulier in of bel ons op 14 072. We denken graag met u mee.

U kunt alleen een verzoek doen als u 16 jaar of ouder bent en niet onder curatele bent gesteld. Anders moet uw wettelijk vertegenwoordiger het verzoek doen. Bent u wettelijk vertegenwoordiger? Neem dan contact met ons op. Dan maken we een afspraak om uw verzoek te behandelen.

Wij reageren binnen één maand op uw verzoek. Soms stellen wij dit uit met twee maanden. Als dit nodig is, informeren wij u hierover.

Gemeente Alkmaar legt uw persoonsgegevens vast in veilige systemen en bewaart ze niet langer dan nodig is. Wij houden ons hierbij aan de wettelijke bewaartermijnen, zoals opgenomen in de selectielijst van de VNG (pdf).

Gemeente Alkmaar neemt maatregelen voor een passende beveiliging van uw gegevens. We treffen in ieder geval de maatregelen zoals opgenomen in het normenkader ‘Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO)’.

Wij gebruiken cookies om onze website goed te laten werken en om het gebruik van de website te analyseren.

In de Cookie instellingen leest u welke cookies wij precies plaatsen en waarom. Ook kunt u hier uw toestemmingen aanpassen en intrekken. Klik op de zwarte, ronde knop helemaal rechts onderin op de website. Deze ziet eruit als een koekje met een hap eruit.

Als u vragen of zorgen heeft over hoe wij omgaan met uw gegevens, neem dan gerust contact met ons op. Vul het contactformulier in of bel ons op 14 072. We denken graag met u mee.

Mocht u er met ons niet uitkomen, dan kun u een e-mail sturen naar onze functionaris gegevensbescherming of de Autoriteit Persoonsgegevens.