Aanpak Bergerhoutrotonde en Scharlo

De gemeente Alkmaar werkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid rond de Bergerhoutrotonde en Scharlo. We passen onder andere de fietspaden en voetpaden aan, maken het gebied groener en verbeteren oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

Wat gaat er gebeuren?

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • De fietspaden rond de Bergerhoutrotonde worden verder van de rotonde gelegd. Hierdoor krijgen automobilisten beter zicht op overstekende fietsers.
  • De looproute vanaf de Stationsweg naar het centrum wordt aantrekkelijker gemaakt. Het voetpad wordt verbreed en er komt meer groen.
  • De oversteek voor fietsers en voetgangers van de Bergerbrug naar de Geesterweg wordt verbeterd.
  • De aansluiting van de Stationsweg op Scharlo wordt aangepast om de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren.

Planning

De opmerkingen en ideeën van bewoners, ondernemers en organisaties zijn verwerkt in een voorlopig ontwerp. Binnenkort ontvangen bewoners en ondernemers hierover een brief. In de eerste helft van 2025 maken we het plan definitief. Daarna bereiden we het werk technisch voor en zoeken we een aannemer.

De werkzaamheden starten naar verwachting begin 2026, nadat de herinrichting van de Westerweg is afgerond.

Uitwerking van de plannen

Aansluiting Stationsweg en Scharlo

Fietsers ervaren hier nu verkeersonveilige situaties doordat zij moeten weven tussen autoverkeer. We kiezen voor een nieuwe inrichting met vrij liggende fietspaden, zodat fietsers veilig en overzichtelijk kunnen oversteken.

Scharlo

De rijstrook vanaf Scharlo naar de Stationsweg wordt korter. Daardoor ontstaat meer ruimte voor een breder trottoir, fietsparkeerplaatsen en nieuwe bomen. Dit voetpad wordt onderdeel van de zogenaamde rode loper, de voetgangersroute van het station naar de binnenstad.

Bergerhoutrotonde

  • De rijbaan wordt versmald zodat het verkeer afremt.
  • Het fietspad wordt verder van de rotonde gelegd. Hierdoor kunnen automobilisten beter zicht houden op fietsers.
  • Er komen verkeersdrempels bij het op- en afrijden van de rotonde.
  • De Westerweg sluit aan via een uitritconstructie met een doorlopend fietspad en trottoir.
  • Er komt een verbeterde voetgangersoversteek van de Westerweg naar Scharlo en de Snaarmanslaan.
  • De parkeerplaats bij de rotonde verdwijnt. Hiervoor komt een laad- en losplek terug.

Bergerbrug

We maken de aansluiting van de Bergerbrug op de Geestersingel veiliger. Fietsers krijgen meer ruimte om veilig op te stellen. Er wordt onderzocht of autoverkeer vanaf de Bergerbrug nog richting de rotonde kan rijden. Dit maakt de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger.

Groen

We planten extra bomen rondom de rotonde en op het middeneiland. Zieke kastanjebomen langs de Geestersingel en Bergerhoutrotonde worden vervangen door nieuwe bomen.

Bergerhoutrotonde aansluiting Westerweg

De aansluiting van de Westerweg op de Bergerhoutrotonde wordt anders: de Westerweg sluit aan op de rotonde met een zogenaamde uitritconstructie. Dat is een verhoging waarover het trottoir en het fietspad doorloopt.

Bergerhoutrotonde richting Geesterweg-Bergerbrug

Het fietspad wordt hier verder van de rotonde gelegd, zodat er ruimte is voor een auto om tussen het fietspad en de rotonde te staan. De voormalige bushaven verdwijnt, waardoor meer ruimte ontstaat voor het fietspad, het trottoir en groen.

Bergerhoutrotonde richting Scharlo

Het fietspad wordt verder van de rotonde afgelegd, zodat er ruimte ontstaat voor groen en een laad- en losstrook. Naast de laad- en losstrook komen 1 of 2 ondergrondse afvalvoorzieningen. De afvalvoorziening op de hoek van de Snaarmanslaan verdwijnt. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter.

Geesterweg richting Scharlo

Er blijven parkeerplaatsen aanwezig. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter. De nieuwe bomen komen in grote groene plantvakken te staan. Het trottoir is onderdeel van de zogenaamde rode loper, de voetgangersverbinding tussen het station en de binnenstad. Het trottoir wordt opnieuw bestraat, met materialen die ook op de Bergerbrug zijn gebruikt.

Scharlo bij bloemenkiosk

De rechtsafstrook naar de Stationsweg wordt ingekort, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor het fietspad en het trottoir. Er worden nieuwe bomen geplant. De fietser hoeft niet meer tussen de auto’s door te bewegen, maar heeft een fietspad of fietsstrook aan de rechterkant van de weg.

Bovenaanzichten

De kaarten zijn beschikbaar als pdf-bestanden. Deze zijn niet te lezen met een screenreader. 

Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 2, (pdf, 13MB)

Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 1 (pdf, 17MB)