Nadeelcompensatie
Nadeelcompensatie betekent dat u geld kunt vragen als u zoveel schade heeft door een besluit van de overheid dat u dat niet meer zelf kunt dragen.

Log in met DigiD en uw persoonsgegevens zijn al ingevuld.

Log in met eHerkenning en uw organisatiegegevens zijn al ingevuld.
U kunt schade hebben door:
- Wegwerkzaamheden die uw bedrijf tijdelijk minder goed bereikbaar maken.
- Een verkeersbesluit waardoor een weg niet meer toegankelijk is voor autoverkeer.
- Een evenementenvergunning die de bereikbaarheid van uw bedrijf belemmert.
- Een wijziging van het omgevingsplan die het gebruik van uw grond beperkt.
- Een Omgevingsvergunning die nabij uw woning bouwmogelijkheden verruimt.
Volgens de Omgevingswet ontstaat in sommige gevallen pas schade als een Omgevingsvergunning is verleend. Dit geldt niet bij schade door een bestemmingsplanwijziging onder de Wet ruimtelijke ordening. Deze schade wordt planschade genoemd.
Schade kan onder meer bestaan uit:
- Waardevermindering van onroerende zaken door:
- Beperking van woongenot
- Beperking van privacy
- Beperking van vrij uitzicht
- Schaduwwerking door nabije bebouwing
- Verkeers- en parkeerhinder
- Verminderde bereikbaarheid
- Inkomstenderving
- Soms krijgt u vergoeding voor schade in de toekomst, zoals minder omzet of inkomen.
Eigen risico en beperkingen
- U krijgt soms niet het hele bedrag terug.Sommige schade hoort bij normaal maatschappelijk risico. Die schade krijgt u niet vergoed.
- Is de schade door een wijziging in het omgevingsplan of door een omgevingsvergunning? Dan betaalt u zelf 4% van de waarde van uw huis of gebouw.
- Vraagt u een vergoeding aan op basis van een bestemmingsplan? Dan geldt de Wet ruimtelijke ordening. U betaalt dan zelf tussen de 2% en 5% van de waarde van uw huis of gebouw.
- Het college beslist pas op uw verzoek als het omgevingsplan is gewijzigd of de Omgevingsvergunning is verleend en in werking is getreden.
- U betaalt € 300,00 voor de behandeling van uw aanvraag.
- De gemeente hanteert de Verordening nadeelcompensatie voor de afhandeling van aanvragen.
- Indien nodig wordt uw aanvraag beoordeeld door een onafhankelijke adviseur.
- U krijgt de gelegenheid uw aanvraag toe te lichten of aan te vullen.
- De adviseur stelt een advies over de schade en het normaal maatschappelijk risico op.
- Het college neemt een beslissing over uw verzoek.
- Bent u het niet eens met de beslissing? Dan kunt u bezwaar maken.
- Mogelijk kunt u een vergoeding krijgen voor kosten van deskundige bijstand (bijvoorbeeld taxatiekosten).
- Het duurt meestal 6 tot 12 maanden voordat u een antwoord krijgt.
Lijdt u schade door een gemeentelijk besluit? Dien dan een schadeverzoek in.
Gegevens die u moet verstrekken:
- Reden waarom u schade heeft geleden.
- Oorzaak van de schade.
- Welk besluit of maatregel de schade heeft veroorzaakt.
- De aard van de schade.
- Het schadebedrag inclusief een taxatie.
Aanvullende documenten
Voor particulieren:
- Machtigingsdocument (indien van toepassing).
- Kopie eigendomsakte, huurcontract, pachtovereenkomst of gebruikersovereenkomst.
- Documenten die de hoogte van de schade toelichten.
- Overige relevante documenten.
Voor bedrijven:
- Uittreksel van de Kamer van Koophandel.
- Machtigingsdocument (indien van toepassing).
- Kopie eigendomsakte, huurcontract, pachtovereenkomst of gebruikersovereenkomst.
- Documenten die de hoogte van de schade toelichten.
- Bij winst- of inkomstenderving:
- Gewaarmerkte jaarrekeningen en maandcijfers over het schadejaar en de drie voorgaande jaren.
- Aanslagen vennootschapsbelasting of inkomstenbelasting over de drie voorgaande jaren.
- Handtekeningen van directie of accountant bij accountantsrapporten.
- Overige relevante documenten.
U kunt uw vraag stellen aan de afdeling Risicobeheer & Verzekeringen via risicobeheer@alkmaar.nl.