Registratie Niet-Ingezetenen, Wijzigen inschrijving RNI

Staat u ingeschreven in de RNI en wilt u uw adres in het buitenland of andere gegevens wijzigen? Of woont u in het buitenland? En krijgt u een foutmelding bij de aanvraag van een DigiD omdat gegevens niet kloppen? Geef dan uw wijzigingen door zodat de Registratie Niet-Ingezetenen (RNI) wordt aangepast. 

Let op: Waren de gegevens al gewijzigd voordat u naar het buitenland verhuisde? En zijn deze niet goed overgenomen in de RNI? Dan kunt u hiervoor contact opnemen met uw laatste woongemeente in Nederland.

U kunt een adreswijziging RNI op twee manieren doorgeven:

1. Online

U kunt een adreswijziging online doorgeven met en zonder DigiD:

Let op: u kunt uw verhuizing voor uzelf, de persoon waarmee u bent getrouwd/geregistreerd partner en kinderen doorgeven. Voorwaarde is dat zij ook met u verhuizen naar hetzelfde adres. Tijdens de online aanvraag moet u ook een kopie van hun geldige paspoort of een geldige identiteitskaart uploaden. De persoon waarmee u bent getrouwd/partner en meerderjarige kinderen moeten het formulier ook ondertekenen.

2. Bij het RNI-loket

Lukt het u niet om een adreswijziging online door te geven? Dan kunt u hiervoor een afspraak maken. Zonder afspraak kunt u niet langskomen.

Maak een afspraak. 

Wilt u uw persoonsgegevens, zoals deze in de RNI staan, laten aanpassen? Dan moet u hiervoor persoonlijk naar het RNI-loket komen. Dat kan alleen op afspraak.

De volgende gegevens kunt u laten aanpassen in de RNI:

  • voor- of achternaam;
  • telefoonnummer;
  • e-mailadres;
  • tijdelijke verblijfsadres in Nederland;
  • nationaliteit;
  • geslacht.

U maakt een afspraak voor het aanpassen van persoonsgegevens door een e-mail te sturen naar rni@alkmaar.nl. Zonder afspraak kunt u niet langskomen.

Wat neem ik mee naar de afspraak?

  • Een geldig paspoort of een geldige identiteitskaart.
  • De originele documenten waarmee u laat zien dat uw persoonsgegevens gewijzigd zijn. Vraag bij het RNI-loket welke documenten u mee moet nemen. Soms heeft het buitenlands document een legalisatie of vertaling nodig. U kunt dit per land nakijken op de website van de Rijksoverheid (externe link). Vul het land in waar uw document is afgegeven.

Naamgebruik aanpassen?

Voor het laten aanpassen van uw naamgebruik (de manier waarop de overheid u aanschrijft) moet u contact opnemen met uw laatste woongemeente in Nederland. U kunt alleen aangeven dat u terug wilt naar het gebruik van uw eigen (geboorte)naam.

Bent u van Nederland naar het buitenland verhuisd? En heeft u zich uitgeschreven bij de gemeente? Dan kunt u de volgende gegevens niet laten aanpassen in de RNI:

  • uw kinderen (waaronder het gezag over uw kinderen);
  • uw ouders;
  • uw partner (gehuwd of een geregistreerd partnerschap);
  • burgerlijke staat (gehuwd of een geregistreerd partnerschap).
  • reisdocumenten.

Deze gegevens zijn zoals deze op het moment van uitschrijven geregistreerd stonden, in de RNI overgenomen. Daarna worden deze gegevens niet meer aangepast. Deze gegevens worden pas weer bijgewerkt als u zich weer in Nederland inschrijft.

Heeft u zich ingeschreven bij een RNI-loket? Of heeft een overheidsorganisatie u ingeschreven in de RNI? Dan zijn deze gegevens niet opgenomen in de RNI. U kunt deze ook niet toevoegen.

Heeft u vragen over de RNI? Neem dan contact op via rni@alkmaar.nl of via telefoonnummer 14 072. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag, van 8.00 tot 17.00 uur.

In het buitenland belt u 0031 72 548 8888.