Doorfietsroutes

Gemeente Alkmaar werkt aan fietswegen waarop u makkelijk en veilig fietst. Ze lopen tussen Heerhugowaard, Alkmaar en Uitgeest. Dit noemen wij doorfietsroutes.

De weg is er vlak en wordt goed onderhouden. Onderweg krijgen fietsers vaak voorrang. Daarnaast zijn de fietspaden breed genoeg om elkaar in te halen.

De Westerweg is onderdeel van de doorfietsroute. Er zijn plannen om de weg te verbeteren.

Planning Westerweg

Wij verwachten eind 2024 te starten met het werk.

Na de inloopavond wordt het schetsontwerp verder uitgewerkt. Dit wordt het Voorlopig Ontwerp. U krijgt informatie over het werk dat gedaan wordt. Zoals de planning,  bereikbaarheid en andere belangrijke onderwerpen.

Locaties

Hieronder staan de drie delen van de doorfietsroute Westerweg. Voor ieder deel is de bestaande en de nieuwe situatie beschreven. Er staan afbeeldingen bij.

Het zuidelijk deel (1)

Het zuidelijk deel van de doorfietsroute Westerweg. Dit is vanaf de afslag Westerweg richting Heiloo.

Dit zuidelijk deel wordt een fietsstraat met een breedte van 4,80 meter.

Langs de stoepen komen rabatstroken met klinkers tot 40cm breed. Daartussen rood asfalt van 4 meter breed.

""

Westerweg, doorfietsroute zuidelijk deel, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute zuidelijk deel, zoals het wordt.

Het middendeel (2)

Het middeldeel van de doorfietsroute Westerweg. Dit is bij het bos, tussen de begraafplaats en de Fritz Conijnlaan.

Het middendeel wordt een fietsstraat met een breedte van 4,80 meter. 

Langs de stoepen komen rabatstroken met klinkers tot 40cm breed. Daartussen rood asfalt van 4 meter breed. Dit is dezelfde indeling als het zuidelijk deel.

 

""

Westerweg, doorfietsroute midden, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute midden, zoals het wordt.

Het noordelijk deel (3)

Het noordelijk deel van de doorfietsroute Westerweg. Dit is tussen de Fritz Conijnlaan en de Bergerhout rotonde.

Dit deel wordt een fietsstraat met maximum snelheid van 30 km/u.

De weg wordt 5,50 meter breed. Langs de stoepen rabatstroken met klinkers tot 40cm breed. In het midden van de weg 2 stroken rood asfalt van 2 meter breed. Tussen de stroken rood asfalt een rabatstrook met klinkers van 70 cm breed.

""

Westerweg, doorfietsroute noordelijk deel, zoals het nu is.

 

""

Westerweg, doorfietsroute noordelijk deel, zoals het wordt.

Bovenaanzichten

De bovenaanzichten zijn kaarten in pdf’s. Deze zijn helaas niet te lezen voor een screenreader. Onder de bestanden vindt u geschreven informatie.

zuidelijk deel doorfietsroute (pdf)
midden zuidelijk deel doorfietsroute (pdf)
midden noordelijk deel (pdf)
noordelijk deel fietsstraat (pdf)

Op de kaarten staat getekend hoe de doorfietsroute op de Westerweg eruit gaat zien. Dit is verdeeld over 4 kaarten.

Het noordelijk deel is 5,50 meter breed. Vanaf de Frits Conijnlijn in zuidelijke richting wordt de weg 4,80 meter breed. In de fietsstraat mag niet harder gereden worden dan 30 km/u.

Samenvatting

  • De gemeente Alkmaar wil de verkeersveiligheid van de Bergerhoutrotonde en Scharlo verbeteren. Dit gebeurt onder andere door de fietspaden verder van de rotonde te leggen, zodat afslaande auto’s beter zicht krijgen op overstekende fietsers.
  • Een ander onderdeel is het aantrekkelijker maken van de looproute vanaf de Stationsweg naar het centrum. Daarvoor verbreden wij het voetpad en komt er meer groen.
  • Bovendien verbeteren we de oversteek voor fietsers en voetgangers van de Bergerbrug naar de Geesterweg.
  • Tenslotte pakken we de aansluiting van de Stationsweg op Scharlo aan, om de verkeersveiligheid van met name fietsers te verbeteren. 

Uitgebreide informatie

 

Planning

Naar aanleiding van de suggesties en opmerkingen van ondernemers, bewoners en belangenorganisaties op de inloopavond gaan we aan de slag met een ontwerp. In de tweede helft van 2024 volgt de fase van technische voorbereiding en aanbesteding. We verwachten in de tweede helft van 2025 te starten met de werkzaamheden, nadat de herinrichting van de Westerweg gereed is.

 

Uitwerking schetsontwerp

 

– Aansluiting Stationsweg/Scharlo

We krijgen regelmatig meldingen over verkeersonveiligheid op dit kruispunt. Fietsers moeten soms ‘weven’ tussen het autoverkeer om linksaf te slaan naar de Stationsweg of rechtdoor naar de Bergerweg.

Er zijn twee ontwerpvarianten voor dit kruispunt; een variant gericht op de optimalisatie van de huidige situatie en een variant met vrij liggende fietspaden. We onderzoeken deze twee varianten, waarbij we kijken naar verkeersveiligheid en de doorstroming van alle verkeersdeelnemers.

 

– Scharlo

De strook van Scharlo naar de Stationsweg wordt ingekort. Hierdoor ontstaat meer ruimte op het trottoir voor een goede loopverbinding van het station naar de binnenstad, de zogenaamde rode loper. Daarnaast is er meer mogelijkheid voor het parkeren van fietsen en planten van bomen.

 

– Bergerhoutrotonde

Het middeneiland van de rotonde en de aansluitende wegen veranderen niet. Er komt wel een versmalling van de rijbaan, zodat de snelheid op de rotonde omlaag gaat en er meer ruimte is voor het fietspad en het voetpad.

We leggen het fietspad verder van de rotonde, zodat er ruimte is voor een auto tussen de rotonde en het fietspad. De automobilist ziet de fietsers dan beter. Daarnaast leggen we drempels bij het op- en afrijden van de rotonde. Door het scherper maken van de bochten remmen we de snelheid van het autoverkeer.

De Westerweg sluit op de rotonde aan door middel van een zogenaamde uitritconstructie: een verhoging met een doorlopend trottoir. Deze aansluiting komt uit het ontwerp van de Westerweg.

Het oversteken van voetgangers van de Westerweg naar de noordzijde van Scharlo en naar de Snaarmanslaan wordt verbeterd door een nieuwe voetgangersoversteek met zebrapad.

Het aan de rotonde grenzende parkeervak verdwijnt. Er komt een laad- en losplek terug. De bestaande parkeerplaatsen aan de Geesterweg komen terug in het ontwerp.

 

– Bergerbrug

We maken bij de aansluiting van de Bergerbrug op de Geestersingel meer ruimte gemaakt voor fietsers om halverwege op te  stellen. Ook is er een variant waarin het niet meer mogelijk is voor autoverkeer vanaf de Bergerbrug om naar de rotonde rijden. Daarmee wordt de aansluiting van de Bergerbrug op de Geestersingel veel overzichtelijker en veiliger.

 

– Groen

We planten extra bomen op diverse plekken rondom de rotonde en op het groene middeneiland. Er loopt een onderzoek naar het eventuele vervangen van kastanjebomen langs de Geesterweg/Bergerhoutrotonde. Meerdere kastanjes zijn ziek en in slechte staat.

 

Bovenaanzichten

De bovenaanzichten zijn kaarten in pdf. Deze zijn helaas niet te lezen voor een screenreader.

Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 1 (pdf, 17MB)
Schetsontwerp Bergerhoutrotonde 2, (pdf, 13MB)

 

Foto’s

Boven iedere foto staat een beschrijving in tekst.

Bergerhoutrotonde aansluiting Westerweg

De aansluiting van de Westerweg op de Bergerhoutrotonde wordt anders: de Westerweg sluit aan op de rotonde met een zogenaamde uitritconstructie. Dat is een verhoging waarover het trottoir en het fietspad doorloopt.

""

 

Bergerhoutrotonde richting Geesterweg-Bergerbrug

Het fietspad wordt hier verder van de rotonde gelegd, zodat er ruimte is voor een auto om tussen het fietspad en de rotonde te staan. De voormalige bushaven verdwijnt, waardoor meer ruimte ontstaat voor het fietspad, het trottoir en groen.

""

 

Bergerhoutrotonde richting Scharlo

Het fietspad wordt verder van de rotonde afgelegd, zodat er ruimte ontstaat voor groen en een laad- en losstrook. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter.

""

 

Geesterweg richting Scharlo

Er blijven parkeerplaatsen aanwezig. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter. De bomen komen in grote groene plantvakken te staan. Het trottoir is onderdeel van de zogenaamde rode loper, de voetgangersverbinding tussen het station en de binnenstad. Het trottoir wordt opnieuw bestraat, met materialen die ook op de Bergerbrug zijn gebruikt.

""

 

Scharlo bij bloemenkiosk

De rechtsafstrook naar de Stationsweg wordt ingekort, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor het fietspad en het trottoir. Er worden nieuwe bomen geplant. De fietser hoeft niet meer tussen de auto’s door te bewegen, maar heeft een fietspad of fietsstrook aan de rechterkant van de weg.

""

De provincie geeft geld voor doorfietsprojecten. De provincie Noord-Holland en 7 gemeenten ondertekenden een verklaring. De gemeenten zijn Heerhugowaard, Alkmaar, Heiloo, Bergen, Castricum, Uitgeest en Langedijk.

In de verklaring staat dat zij van plan zijn een Doorfietsnetwerk in de regio te maken. Ook staan de belangrijkste problemen van bestaande fietspaden erin.

In deze tabel de planning voor doorfietsroutes in Alkmaar.

  deelproject start plan start herinrichting
A Bolbrug 2023 vanaf 2026
B Achtergeest / Achtergeestpad / Achterweg 2023 2024
C Hoornseweg 2023 2024
D Station Noord e.o. vanaf 2023
E Overstad vanaf 2023  
F Tesselsebrug (het uiterlijk mooier maken) 2023 2024
G Singels vanaf 2024  
G* Kennemersingel (rode asfalt wordt breder) 2023 2023
H Westerweg 2023 2024
I Harddraverslaan (in overleg met de verbouw ziekenhuis) 2025 vanaf 2025
J Zanderssloot (oevers worden breder gemaakt) 2023 2024

 

kaartje met de doorfietsroutes in Alkmaar, zoals beschreven in bovenstaande tabel

kaartje met de doorfietsroutes in Alkmaar, zoals in de tabel beschreven