Aanmeldpunt Wmo

Als u hulp zoekt neemt u deze drie mogelijkheden door.

1 Mensen die u kent
Zorg zoeken begint bij de mensen die u kent. Heeft u familie, buren of vrienden die u kunnen helpen?

2 Wijkcentra, vrijwilligers en organisaties
In gemeente Alkmaar zijn veel wijkcentra en vrijwilligers die u kunnen helpen. Ook organiseren zij leuke dingen en ontmoetingen. Bekijk voor het aanbod de pagina Hulp en advies dichtbij.

3 Zorg vanuit de gemeente (Wmo)
Kunt u zelf geen hulp regelen of vinden? Dan kunt u een melding bij de Wmo doen.

Bedenk uzelf eerst het volgende:

  1. Waar heb ik hulp bij nodig?
  2. Waarom heb ik deze hulp nodig?
  3. Hoe heb ik het tot nu opgelost?
  4. Welke mensen om mij heen (huisgenoten, buren, familie) heb ik gevraagd om te helpen?
  5. Welke organisaties in Alkmaar hebt ik gevraagd om mij te helpen? (Zie de pagina Hulp en advies dichtbij)

U kunt daarna op drie manieren een melding doen:

  • Stuur een e-mail naar wmo@alkmaar.nl met daarin:

    – Naam, adres, woonplaats
    – Geboortedatum
    – Telefoonnummer
    – Een duidelijke omschrijving van uw situatie met daarin antwoorden op bovenstaande 5 vragen
    – Uw hulpvraag

  • Bellen naar 14072 van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur
  • Bezoek het Wmo-loket. Momenteel is het loket gesloten vanwege het coronavirus. Mail of bel ons.

U krijgt een bevestiging van uw melding. Ons streven is om binnen 6 weken contact met u op te nemen. Het kan zijn dat dit langer duurt dan u van ons gewend bent.

1. Hulp aanvragen
U vraagt hulp aan de gemeente. De gemeente neemt dan contact met u op voor een gesprek met een klantmanager, die u gaat helpen. De klantmanager kijkt in dit gesprek naar uw situatie, de mensen en organisaties om u heen, uw vraag en mogelijke oplossingen. Hebt u zelf al ideeën? Schrijf deze dan alvast op.

2. Het gesprek
Het eerste gesprek met de klantmanager noemen we ook wel het keukentafelgesprek. Dit vindt plaats op een plek naar keuze. Bij u thuis, op het Stadskantoor of ergens in de buurt. Vanwege corona gaan deze gesprekken op dit moment vooral telefonisch. In het gesprek vertelt u waar u hulp bij nodig hebt en wat uw situatie is. We kijken samen naar wat goed gaat en waar het minder lukt. Daarna kijken we waar passende hulp te vinden is. Op dit moment zijn er veel inwoners die een gesprek willen bij de gemeente. Misschien moet u daarom langer dan 6 weken wachten op dit gesprek.

U bepaalt zelf of u het gesprek alleen of samen met een vertrouwd iemand wilt doen. Dit kan een vriend of familielid zijn. Wilt u het gesprek niet alleen doen, maar hebt u niemand om bij het gesprek aanwezig te zijn? Dan kunt u hulp krijgen van een cliëntondersteuner.

3. Na het gesprek
Na het gesprek krijgt u van de klantmanager een overzicht van wat er besproken is en hoe nu verder. Dit noemen we het advies. Als u vragen hebt, neemt u contact op met de klantmanager. U bepaalt zelf of u het eens bent met het gegeven advies. Vervolgens beslist u of u een aanvraag doet voor een Wmo-voorziening.

4. De aanvraag
Als u een aanvraag doet voor een Wmo-voorziening, bekijkt de gemeente of u in aanmerking komt. Dit noemen we een onderzoek. Na het onderzoek zal de gemeente een besluit nemen.

5. Het besluit
Als de gemeente heeft besloten of u in aanmerking komt voor een voorziening, ontvangt u een besluit. Dit noemen we een beschikking. Hierin staat of u in aanmerking komt voor een Wmo-voorziening. Komt u in aanmerking, dan staat in het besluit welke voorziening u krijgt en onder welke voorwaarden. Als u het niet eens bent met het besluit, kunt u bezwaar maken. Op de beschikking staat hoe u dat kunt doen.

U kunt op drie manieren iets doorgeven:

o   Naam, adres, woonplaats
o   Telefoonnummer
o   Een duidelijke omschrijving van uw situatie
o   Uw hulpvraag

  • Bellen naar 14072 van maandag tot en met vrijdag van 08:30 tot 17:00 uur
  • Bezoek het Wmo-loket. Momenteel is het Wmo-loket gesloten vanwege het coronavirus. Mail of bel ons.