Cliëntondersteuning, iemand die met u meedenkt

Als u hulp of ondersteuning nodig heeft is het fijn om iemand te hebben die met u meedenkt. In veel gevallen is dat iemand uit uw familie, vrienden of kennissenkring.

Ook kan het zijn dat u het prettig vindt als er nog iemand met u meedenkt of aanwezig is bij een gesprek met bijvoorbeeld de gemeente. U kunt dan gratis de hulp inschakelen van een cliëntondersteuner.

Een cliëntondersteuner kan u de volgende ondersteuning bieden: 

  • Uitzoeken wat uw wensen en behoeften precies zijn. 
  • Het onder woorden brengen van die wensen en behoeften. 
  • Zoeken naar de juiste informatie over verschillende vormen van aanvullende ondersteuning of zorg, inclusief persoonsgebonden budget. 
  • Uitleggen hoe een aanvraag verloopt. 
  • Opstellen van een persoonlijk plan. 
  • Voorbereiden van gesprekken zoals een keukentafelgesprek van de Wmo. 
  • Meegaan naar gesprekken. Bijvoorbeeld met de gemeente of een andere instantie. 
  • Helpen als u uw zorg of ondersteuning wilt wijzigen of verlengen. 
  • Helpen als u het oneens bent met de hulp of ondersteuning die u krijgt.

 

De volgende organisaties bieden cliëntondersteuning: 

  • MEE & de Wering, voor vragen over leren en werken, regelgeving en geldzaken, opvoeding en ontwikkeling, wonen en samenleven.
  • RCO De Hoofdzaak, als u te maken heeft met of vragen heeft over geestelijke gezondheidszorg of verslavingszorg, of dak- of thuisloos zijn. 
  • Mantelzorgcentrum, voor een mantelzorgmakelaar die uw mantelzorgsituatie in kaart brengt en regeltaken van de mantelzorger kan overnemen. Ook kan hij helpen bij het vinden van passende hulp en ondersteuning. 
  • LSBO Alkmaar, De Lokaal Samenwerkende Bonden van Ouderen bieden Vrijwillige Ouderen Adviseurs die ouderen kunnen ondersteunen bij contacten met organisaties. U kunt contact opnemen met Katholieke Bond voor Ouderen of Protestants Christelijke Ouderen Bond

Daarnaast kunt u in verschillende wijken naar binnen lopen om uw vragen te stellen. Dat kan op de volgende locaties:

  • Voor Mekaar Daalmeer: Op woensdag en donderdag kunt u van 9.00 tot 12.00 uur terecht met al uw vragen in Wijkcentrum Daalmeer. Bereik ons via 0725617618 of voormekaardaalmeer@gmail.com.
  • Infotafel Overdie: In wijkcentrum Overdie bent u van maandag tot en met vrijdag tussen 10.00 en 12.00 uur van harte welkom met al uw vragen. De infotafel is ook telefonisch of via Signal bereikbaar op werkdagen tussen 10.00 en 12.00 uur op 0644129767 of 0725143380.
  • Voor Mekaar Oudorp: Iedere werkdag van 9.00 tot 12.00 uur geopend voor al uw vragen in Wijkcentrum De Oever. Daarnaast op dinsdag- en donderdagmiddag geopend van 13.30 tot 15.30 uur in Buurthuis De Wachter. Ook te bereiken op 0725117311.
  • Hulp om de Hoek wordt uitgevoerd door de Stichting Binnenstadscentrum vanuit Wijkcentra De Eenhoorn, De Sociëteit en De Blekerij. Op maandag t/m donderdag van 9.00 tot 13.00 uur kunt u bij De Sociëteit op het Luttik Oudorp 78 langsgaan. Bereik ons ook via 072 5114715 of info@hulpomdehoek.nl.
  • Schermer Graft/de Rijp: WelzijnWonenPlus Alkmaar. Elke vraag is een terechte vraag.Als u direct iemand wilt spreken kunt u ons bereiken op dinsdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur; telefonisch of bij ons op kantoor in Schermerhorn (Hornplein 8).
    Binnenkort ook inloop in Stompetoren en De Rijp, kijk hiervoor op onze website.Op andere momenten kunt u een bericht achterlaten of een e-mail sturen; wij bellen u dan zo snel mogelijk terug. schermergraftderijp@welzijnwonenplus.nl, 0299 820139.

Cliëntondersteuning is gratis en u heeft hiervoor geen indicatie nodig.