""

Over het Doorstroompunt

Het Doorstroompunt moet zoveel mogelijk jongeren een diploma (startkwalificatie) laten behalen. En als dat niet passend is, de jongeren te begeleiden naar een werk- of dagbestedingsplek. Het Doorstroompunt zorgt voor een sluitend vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt.

De Doorstroomcoaches van het Doorstroompunt begeleiden en monitoren alle jongeren tot 23 jaar. De gemeente Alkmaar voert deze wettelijke taak ook uit voor de gemeenten Bergen, Castricum, Heiloo, Uitgeest en Dijk en Waard.

Wettelijke taak

Voorkomen schoolverlaten, begeleiden schoolverlaters, sluitend vangnet voor jongeren in een kwetsbare positie.

Startkwalificatie

Een diploma op mbo niveau 2, 3, 4, havo of vwo.

Doorstroomcoaches

Doorstroomcoaches begeleiden jongeren.

Het Doorstroompunt Noord-Kennemerland werkt samen met scholen en professionals in de regio. Samen voorkomen zij dat jongeren zonder startkwalificatie van school gaan. Dit valt onder de wettelijke taak van gemeenten en scholen om schooluitval tegen te gaan.

We werken ook samen om een vangnet te bieden aan jongeren die een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt hebben. Doelen en afspraken hierover zijn vastgelegd in een Regionaal VSV-programma.

Als een jongere meer dan 16 uur in vier weken verzuimt of helemaal stopt met school, maakt de school een melding bij het Doorstroompunt. De Doorstroomcoach stemt af met school en neemt contact op met de jongere.

Het is belangrijk dat de oorzaken van verzuim of schooluitval zo snel mogelijk duidelijk worden. Daarbij is informatie delen met andere professionals waardevol. Door het samen aan te pakken heeft een jongere de beste kans om weer een opleiding te volgen. Of als dat niet lukt, een baan of dagbesteding te vinden.

Kom je als professional een jongere zonder startkwalificatie tegen? En wil deze jongere weer naar school of werken? Of wil je overleggen over een situatie van een jongere? Neem contact met ons op!

We kunnen een beroepskeuzeprogramma inzetten en voeren loopbaangesprekken. Daarbij leggen we de nadruk op interesses en kwaliteiten van de jongeren. We laten mogelijkheden zien en helpen bij de vervolgstappen.

""