Aanpak Bergerhoutrotonde en Scharlo

De gemeente Alkmaar werkt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid en prettigere omgeving rond de Bergerhoutrotonde en Scharlo. We maken onder andere  de fietspaden en voetpaden beter, maken het gebied groener en verbeteren oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers.

Wat gaan we doen?

De belangrijkste maatregelen zijn:

  • Fietspaden verder van de rotonde
    De fietspaden komen iets verder van de Bergerhoutrotonde te liggen. Zo zien automobilisten beter wanneer fietsers oversteken.
  • Aantrekkelijke looproute naar het centrum
    Het voetpad vanaf de Stationsweg naar het centrum wordt breder en groener.
  • Betere oversteek bij Bergerbrug – Geesterweg
    De oversteek voor fietsers en voetgangers wordt verbeterd en veiliger gemaakt.
  • Veiligere aansluiting Stationsweg – Scharlo
    De aansluiting wordt aangepast zodat fietsers hier beter en veiliger kunnen oversteken.

Planning

Op 1 juli 2025 legde de gemeente het plan uit tijdens een informatieavond. De ideeën van bewoners, ondernemers en organisaties zijn zo veel mogelijk verwerkt in het definitieve plan. Het college van burgemeester en wethouders keurde dit plan goed op 9 december 2025. Alleen over de precieze aansluiting van de Bergerbrug en Geestersingel doen we nog extra onderzoek.

In januari 2026 zoeken we een aannemer die het werk gaat doen. Het werk start waarschijnlijk in april 2026, als het deel van de Westerweg tussen de Bergerhoutrotonde en de Prinses Julianalaan klaar is. Het werk is waarschijnlijk eind 2026 klaar. Als we weten wie de aannemer is, maken we een duidelijk overzicht van de planning.

Meedenken en participatie

Voor de aansluiting Bergerbrug/Geestersingel onderzoekt de gemeente extra maatregelen die omrijden moeten voorkomen.

Mogelijke maatregelen zijn:

  • het omdraaien van de rijrichting van de Molenbuurt, zodat verkeer vanuit de binnenstad via de Molenbuurt naar de Kanaalkade kan rijden;
  • het realiseren van een keermogelijkheid ter hoogte van de Spoorstraat. Verkeer kan dan op een veilige manier keren om weer richting de Bergerhoutrotonde te rijden;
  • het plaatsen van verkeerslichten bij de aansluiting Bergerbrug/Geestersingel, zodat alle verkeersdeelnemers op een veilige manier kunnen oversteken.

Participatiebijeenkomst 12 januari 2026

Op 12 januari 2026 is er van 19.30 uur tot 21.00 uur een participatiebijeenkomst in de Prinsenzaal in het Stadhuis. De zaal is open vanaf 19.15 uur. U kunt inlopen wanneer het u uitkomt. Tijdens deze bijeenkomst delen we de eerste resultaten van het onderzoek naar de mogelijke maatregelen. Daarna neemt het college een besluit over de definitieve inrichting.

Vanwege de voorbereidingen stellen we het op prijs als u zich hiervoor wilt aanmelden.

Uitwerking van de plannen

Aansluiting Stationsweg en Scharlo

Fietsers voelen zich hier nu vaak onveilig, omdat ze tussen de auto’s moeten rijden. Daarom komen er aparte fietspaden. Zo wordt oversteken duidelijker en veiliger.

Scharlo

De rijstrook vanaf Scharlo naar de Stationsweg wordt korter. Daardoor komt er ruimte voor een breder trottoir, extra fietsenrekken en nieuwe bomen. Dit trottoir wordt een deel van de ‘rode loper’: de looproute van het station naar de binnenstad.

Bergerhoutrotonde

  • De rijbaan wordt iets smaller. Zo gaan auto’s langzamer rijden.
  • Het fietspad komt verder van de rotonde te liggen. Dat geeft fietsers beter zicht.
  • Bij het op- en afrijden van de rotonde komen verkeersdrempels.
  • De Westerweg krijgt een aansluiting met een doorlopend fietspad en trottoir.
  • Er komt een betere oversteek voor voetgangers tussen de Westerweg, Scharlo en de Snaarmanslaan.
  • De parkeerplaats bij de rotonde verdwijnt. In plaats daarvan komt er een plek om te laden en lossen.

Bergerbrug

De aansluiting met de Geestersingel wordt veiliger. Fietsers krijgen meer ruimte om veilig te wachten. We onderzoeken nog of auto’s vanaf de Bergerbrug naar de rotonde mogen blijven rijden, of dat ze verplicht rechtsaf moeten.

Groen

We planten extra bomen rond de rotonde en op het midden van de weg. Zieke kastanjebomen langs de Geestersingel en bij de Bergerhoutrotonde worden vervangen door nieuwe bomen.

Bergerhoutrotonde aansluiting Westerweg

De aansluiting van de Westerweg op de Bergerhoutrotonde wordt anders: de Westerweg sluit aan op de rotonde met een zogenaamde uitritconstructie. Dat is een verhoging waarover het trottoir en het fietspad doorloopt.

Bergerhoutrotonde richting Geesterweg-Bergerbrug

Het fietspad wordt hier verder van de rotonde gelegd, zodat er ruimte is voor een auto om tussen het fietspad en de rotonde te staan. De voormalige bushaven verdwijnt, waardoor meer ruimte ontstaat voor het fietspad, het voetpad en groen.

Bergerhoutrotonde richting Scharlo

Het fietspad wordt verder van de rotonde afgelegd, zodat er ruimte ontstaat voor groen en een laad- en losstrook. Naast de laad- en losstrook komen 2 ondergrondse afvalvoorzieningen. De afvalvoorziening op de hoek van de Snaarmanslaan verdwijnt. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter.

Geesterweg richting Scharlo

De bestaande parkeerplaatsen komen terug. Het fietspad wordt iets breder gemaakt; 2,50 meter in plaats van de huidige 2 meter. De nieuwe bomen komen in grote groene plantvakken te staan. Het voetpad is onderdeel van de zogenaamde rode loper, de voetgangersverbinding tussen het station en de binnenstad. Het voetpad wordt opnieuw bestraat, met materialen die ook op de Bergerbrug zijn gebruikt.

Scharlo bij bloemenkiosk

De rechtsafstrook naar de Stationsweg wordt ingekort, waardoor meer ruimte beschikbaar komt voor het fietspad en het voetpad. Er worden nieuwe bomen geplant. De fietser hoeft niet meer tussen de auto’s door te bewegen, maar heeft een fietspad of fietsstrook aan de rechterkant van de weg.

Bovenaanzichten

De kaarten zijn beschikbaar als pdf-bestanden. Deze zijn niet te lezen met een screenreader. 

Definitief ontwerp Bergerhoutrotonde 1.pdf

Definitief ontwerp Bergerhoutrotonde 2.pdf