Terug naar het overzicht

AH Oudorp Super SuperMarkt: “We willen graag iets teruggeven aan Oudorp”

Albert Heijn Oudorp behaalde dit jaar wederom het Super Supermarkt Keurmerk (SSK). Dat houdt in dat Robin de Goede, Mariska Bruin en Robert van der Voort zich al sinds 2018 met succes inzetten voor de leefbaarheid in en rondom hun winkel, die zich met name richt op de inwoners van Oudorp. Op allerlei manieren geven zij deze AH een Oudorps gezicht. Wethouder Economie Pieter Dijkman besloot eens te gaan kijken en van dit jonge ondernemerstrio te horen, wat zij allemaal doen om dit certificaat te behalen en de couleur locale uit te stralen.

Voor het Super Supermarkt Keurmerk (SSK) dat is ontwikkeld door de brancheorganisatie Vakcentrum in samenwerking met kennisinstituut TNO. Het ondernemerstrio van AH Oudorp ontving het keurmerk, omdat zij zich bijzonder inzetten voor de leefbaarheid in en rondom hun supermarkt. Er werd gekeken naar lokale betrokkenheid, stimulerend personeelsbeleid, onderscheidend assortiment, duurzaam energiegebruik, veiligheid en preventie, afvalinzameling en reductie, transport en logistiek. Robin de Goede staat Pieter Dijkman al op te wachten bij de ingang van de winkel en nodigt hem uit voor een rondleiding door de winkel.

Allereerst natuurlijk gefeliciteerd met de certificering. Een mooi resultaat. Ik ben heel benieuwd wat jullie daarvoor hebben gedaan.
Robin: ”We hebben voldaan aan alle eisen, die iets strenger zijn dan bij de vorige certificering. Wellicht zag je bij aankomst al dat het rondom de winkel netjes is. We houden zelf het parkeerterrein afvalvrij en vervangen vlaggen meteen zodra ze kapot zijn. Gewoon de kleine puntjes op de i. Als het in en rondom de winkel netjes is, blijft het ook netter. Rommel op straat, zorgt voor meer rommel. Zoals je kon zien, hebben we hier ook een Gall & Gall, een Etos en sinds corona ook een Bruna, die tevens pakketpunt is.”

Jullie werken op franchisebasis en de uitstraling is dus AH. Hoe zorg je dan voor het Oudorpse tintje?
Robin legt uit dat het binnen de franchise van Albert Heijn lastig is om bijvoorbeeld lokale producten te verkopen, maar dat probeert te compenseren via bijvoorbeeld sponsoring: ”Oudorpers doen hier hun dagelijkse boodschappen en daarom staat iets teruggeven aan Oudorp hoog op ons lijstje. We zijn onder andere hoofdsponsor van Kolping Boys en sponsoren vaak sportactiviteiten, zoals bijvoorbeeld flesjes water en fruit voor de avondvierdaagse. Verder staan er Oudorper tafereeltjes op onze winkelwagens

Oudorper tafereel op de winkelwagen

en we brachten boeken uit met alle spelers van Kolping Boys en eentje over historisch Oudorp. Hiervoor moesten mensen plaatjes sparen, met een levendige ruilhandel tot gevolg. Bij de historische plaatjes deze keer geen kinderen, maar vooral ouderen met rollators. Hiervoor moesten we in coronatijd zelfs een oplossing zoeken via een bovenbuurvrouw, om de ruilhandel coronaproof te laten gebeuren. Het meest bijzondere is natuurlijk ons laatste succesitem: het Monopolyspel Oudorp.”

Moet jij je voor houden aan een cao of ben je daar vrij in?
“Nee, als franchise supermarkt, zijn we gebonden aan de cao levensmiddelenbranche. Maar we doen wel extra dingen voor ons personeel, zoals bijvoorbeeld een avondje voor nieuw personeel met een hapje en een drankje. Ook kijken we naar de doorgroeimogelijkheden als ze ouder worden. Mariska, Robert en ik zijn ook via die weg gekomen waar we nu zijn.”

Hebben jullie net als veel andere ondernemers moeite om personeel te vinden?
“Nou, eigenlijk niet,” meldt Robin. “AH is niet nieuw in Oudorp. De vorige eigenaar stopte er na 16 jaar mee en wij hebben de winkel met z’n drieën van hem overgenomen. Bijna al ons personeel komt uit Oudorp en hun ouders zijn vaak al jarenlang klant. Ze kennen vaak al iemand die hier werkt, weten dat we hoofdsponsor van Kolping Boys zijn en we doen zelf regelmatig mee aan evenementen en dragen dan shirts met onze naam erop. Werven is dus niet echt nodig, vacatures zijn snel vervuld.”

Jullie zijn ook beoordeeld op duurzaamheid en transport. Kun je daar iets over vertellen?
“De duurzaamheidseisen waren voor ons makkelijk te halen. Sinds de nieuwbouw maken we gebruik van terugwinsystemen. De restwarmte van de motoren van de vriezers, gebruiken we om de winkel te verwarmen. We zijn aangesloten op het warmtenet van HVC, maar eigenlijk hebben we dat niet nodig. We zijn zelfvoorzienend. Verder is bij het ontwerp nagedacht over het laden en lossen van de vrachtwagens, om geen overlast te veroorzaken voor de appartementen boven onze winkel. Er is een grote afgesloten laad- en losstraat gemaakt, waar de vrachtwagens aan de ene kant naar binnen rijden, hun spullen afleveren en er aan de andere kant weer uitrijden. De chauffeurs hebben zelf een sleutel. Onze artikelen staan zo droog en veilig tot wij er zijn en de winkel open gaat. Ons magazijn is relatief klein, want elke dag krijgen we op meerdere momenten vracht binnen. Wat we de ene dag verkopen, wordt de volgende dag weer aangevuld. We kopen verantwoord in en hebben weinig afval. Wat nog overblijft en tegen de houdbaarheidsdatum aanzit, bieden we dagelijks als pakket aan via de app Too good to go. Voor 5 euro heb je dan een boodschappenpakket van ca 20 euro. Dit voorkomt weggooien, dus minder afval en goed voor het milieu.”

Wat mij betreft zeker een compliment voor hoe jullie het doen. Het certificaat SuperSuperMarkt is wat mij betreft 100% verdiend!
Robin: “Winkelcentrum Oudorp is inmiddels wel uitgegroeid tot een volwaardig winkelcentrum voor de dagelijkse boodschappen. En als ik dan zo een rondje loop in en rond de winkels, ben ik daar best trots op!”

Pieter Dijkman bezoekt AH Oudorp met van links naar rechts Robert van der Voort, Pieter Dijkman, Mariska Bruin en Robin de Goede (eigen foto)

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 548 9555.