Terug naar het overzicht

“Als een speedbootje tussen de olietankers!”

Met veel prachtige bedrijven binnen de gemeentegrenzen, heeft Alkmaar ‘goud in handen’. Eén van die bedrijven is het nog immer groeiende supermarktconcern Vomar. Wethouder Economie Christiaan Peetoom weet als geen ander, hoe belangrijk dergelijke bedrijven zijn. Daarom bezoekt hij vandaag CEO Aart van Haren in het hoofdkantoor van Vomar aan de Opaalstraat op bedrijventerrein Boekelermeer. Namens het Ondernemersloket is Isabel Straver ook aanwezig bij het gesprek.

Hij laat zich graag informeren over de succesformule van Vomar en hoe het ze in Alkmaar vergaat. Van Haren is trots op ‘zijn’ bedrijf. Enthousiast steekt hij van wal over de historie van het bedrijf en de komst naar Alkmaar: “Het begon 55 jaar geleden bij een Haarlemse familie, met een eerste kleine winkel in de Lange Nieuwstraat in IJmuiden. Dat liep goed en zo breidde het zich uit als een olievlek tot nu bijna 100 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland. Met ruim 1 miljard euro consumentenomzet en meer dan 10.000 medewerkers, heeft Vomar zo’n 2,5% marktaandeel in Nederland. Omdat er in IJmuiden geen mogelijkheden meer waren om uit te breiden, lieten we in 2002/2003 ons eerste Alkmaarse pand bouwen. Inmiddels is dat al weer fors uitgebreid. Zo’n 4 jaar geleden hebben we het naastgelegen pand van Spar gekocht. Een centrale plek voor onze koelprodukten. Ook is vorig jaar even verderop nieuwbouw gerealiseerd van 15.000 m2 voor alle artikelen die in de aanbieding zijn. Samen met ons distributiecentrum en hoofdkantoor hebben we hier nu dus zo’n 85 à 90.000 m2 in gebruik.”

“Wat is het geheim van het succes van Vomar?”

“We proberen altijd de lokale markt te kennen en het anders te doen dan bijvoorbeeld AH en Jumbo. Die opereren natuurlijk op een veel grotere schaal. We zien onszelf een beetje als een speedbootje tussen de olietankers. Nou ja, inmiddels geen bootje meer, maar speedboot dan,” lacht Van Haren.”Als we een winkel overnemen, proberen we de cultuur van die winkel erin te houden en bijvoorbeeld bepaalde producten in het assortiment te houden. We proberen dicht bij de klant te opereren, maar ik moet toegeven dat de schaal van het bedrijf ervoor zorgt dat dat soms wat lastiger wordt en managers wat minder binding hebben met de omgeving en de winkel.”

Pand Vomar op Bedrijventerrein Boekelermeer (Foto: Vomar)

“Gezien de bedrijfsfilosofie, leiden jullie je personeel zelf op?”

Van Haren: “We steken inderdaad veel tijd en energie in ons personeel. Wie dat wil, kan bij ons zeker carrière maken. Als je bij ons wilt opklimmen, moet je verplicht een 12-weeks opleidingsprogramma volgen. Daarin maken we geen uitzonderingen. We hebben 6 opleidingswinkels, waar we onze managers trainen. Na die 12 weken heb je de juiste inhoud om bij ons te slagen. En ja…wat is nou 12 weken op een carrière van 10 jaar?. We hebben ook veel jeugd in dienst, die intern wordt opgeleid. In sommige gevallen mogen zij op onze kosten naast hun werk bij ons een HBO-opleiding in deeltijd volgen. We werken daarin samen met een opleidingsinstituut, die een speciale Vomar-klas heeft. En ook op MBO-niveau bieden we dit aan. Ons motto daarbij is ‘boeien & binden’, een concept dat we hebben overgenomen na overname van een aantal Deen winkels, die daarin verder waren dan wij. Daar hebben wij van geleerd – ere wie ere toekomt!. Deze aanpak zorgt er ook voor, dat we eigenlijk geen grote problemen hebben qua personeel. In de coronaperiode was dat wel even anders, toen hadden we flinke concurrentie van horeca, flitsbezorgers en de priklocaties. Wel ligt er nog een uitdaging in de grote steden. Daar is het wat lastiger om scholieren en hulpkrachten te vinden.”

“Ik was als scholier ook vakkenvuller bij Vomar De Hoef. Hoelang werk jij eigenlijk bij Vomar?”

Ook Van Haren is als 15-jarige gestart als vakkenvuller tegen een uurloon van 2 gulden 60. “Maar ik heb nooit geklaagd hoor en het is toch nog goedgekomen,” aldus Van Haren.”Ik heb alles wel gedaan: flessen innemen, inkoper, logistiek, manager in een supermarkt en uiteindelijk gekomen tot CEO. Dus weinig vakgebieden binnen Vomar zijn mij vreemd en ik begrijp ook welke problemen ze tegenkomen als er bijvoorbeeld een pinstoring is. Tegen mijn eigen kinderen zeg ik ook altijd dat ze geen miljonair worden van werken in een supermarkt, maar je leert er wel veel van. Omgaan met mensen, afspraken maken èn nakomen, verantwoordelijkheid dragen en je kunt er carrière maken…”

“Van IJmuiden naar Alkmaar…hoe belangrijk is Alkmaar voor jullie?”

Van Haren reageert direct: “Cruciaal. We zijn gestart met een winkel in IJmuiden en hadden daar ook ons distributiecentrum. Maar uitbreiden kon op een gegeven moment niet meer. In Alkmaar was toen ruimte en een goede arbeidsmarkt. De locatie van de Boekelermeer langs de A9 was geografisch goed en betaalbaar. Er heerste een goed ondernemersklimaat en dat is nog steeds zo. Jan Riepma van het Ondernemersloket heeft ons de afgelopen jaren heel goed begeleid. Onze ervaring is dat als je goede plannen maakt, dat het dan bij de gemeente soepel gaat. Uiteraard krijg je vragen die je vervolgens beantwoordt, maar daarna krijg je dan ook de zegen. En dat maken we ook wel eens anders mee. Alkmaar is een fijne gemeente om in geland te zijn. Inmiddels lopen al onze goederenstromen via Alkmaar; dat zijn er heel wat met meer dan een miljard euro consumentenomzet per jaar en bijna 100 winkels. En veel van ons personeel woont dan ook in Alkmaar en omgeving.”

“Wat kan de gemeente verbeteren?

Daar hoeft Van Haren niet lang over na te denken. Een aantal zaken: “Een afslag vanaf de A9 is zeer welkom. Als er iets met de Leeghwaterbrug is of andere problemen, staan onze vrachtwagens en die van de bedrijven om ons heen, meteen vast. Sinds onze komst is ons aantal vrachtwagenbewegingen verdubbeld.” Christiaan Peetoom erkent dit probleem en geeft aan dat iedereen die afslag wil. Zowel het bedrijfsleven als de politiek moeten druk blijven uitoefenen, om te zorgen dat die afslag er ook echt komt. Van Haren is dat helemaal met hem eens: “We moeten vooruitstrevend zijn en tempo blijven maken, anders hindert dat het bedrijfsleven. “Een ander punt is het openbaar vervoer, dat is voor ons een groot probleem,” kaart Van Haren dit punt aan. Voor het personeel is het bijna niet te doen om met het openbaar vervoer naar hun werk op de Boekelermeer te komen. We verliezen er ook sollicitanten door, niet alleen voor op kantoor maar ook voor de distributiecentra. Ook willen we graag scholieren aannemen van 16-17 jaar, maar die mogen van hun ouders vaak niet ’s avonds alleen op het bedrijventerrein fietsen.” Peetoom geeft aan dat ook dit al is aangekaart door de gemeente bij de provincie Noord-Holland voor de nieuwe dienstregeling van de bussen.

Investeren in huisvesting

Van Haren heeft zelf nog een verzoek aan de gemeente omtrent huisvesting. Vomar wil graag met de gemeente in gesprek over het realiseren van huisvesting voor hun personeel. Voor sommige functies is het lastig om mensen te vinden. Het bieden van woonruimte kan daarbij helpen. Het gaat dan om goede permanente appartementen. Vomar heeft hiervoor de ruimte, de panden en financiën, dus alle know how is aanwezig: “In Haarlem hebben we een project met studio’s gerealiseerd voor starters, inclusief deelauto’s. Een zelfregulerend concept van wonen-werken-winkelen. We willen meer van dit soort projecten opzetten en gaan daarover graag in gesprek met de gemeente. Ook denken we zelf al vooruit, onder andere over energievoorziening van onze panden hier op de Boekelermeer. Nu stoken we nog op gas, maar dat kan duurzamer. We hebben wel al veel zonnepanelen en gaan ook ons parkeerterrein overkappen met zonnepanelen. In de toekomst willen we graag energieneutraal zijn en niet afhankelijk zijn van derden,” legt Van Haren uit.

“Tot slot…wat wil je ons nog meegeven?”

Van Haren glimlacht: “Nou…als er nog ergens een supermarkt moet komen… Alkmaar is onze thuishaven, dus daar kan volgens ons nog wel een winkel bij!”

.

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 5 48 95 55.