Terug naar het overzicht

Brouwerij Leeghwater is klaar voor de toekomst

Wethouder Pieter Dijkman ontmoet ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? De wethouder schuift deze keer digitaal ‘aan tafel’ bij Hans Konijn, directeur-eigenaar en brouwer van brouwerij Leeghwater uit De Rijp. Het afgelopen jaar veroverde het bedrijf een finaleplaats in de categorie Kleinbedrijf bij de verkiezing van de NHN Business Awards. Bij het gesprek is ook aanwezig Isabel Straver, accountmanager van het gemeentelijk Ondernemersloket.

Bierbrouwer maar niet van huis uit begrijp ik. Wat is je achtergrond?

Ik kom uit de techniek en ben van huis uit elektricien. Eerst werkte ik voor een baas, later voor mezelf, aannemerswerk, decorbouw dat soort zaken. Bierbrouwen is altijd een hobby van me geweest. Toen het thuis uit de hand begon te lopen, heb ik dus maar een ruimte gehuurd om verder te kunnen experimenteren. Op een bepaald moment kom je dan voor de keuze gaan we door? Met mijn zakenpartner Erik van der Hoff heb ik in 2017 de keuze gemaakt om brouwer te worden. Ik ben de uitvoerende partner. Het is een heel bijzondere wereld.

Waar is het bedrijf nu gevestigd?

Oorspronkelijk werkten we vanuit West Graftdijk. Nu vanuit De Rijp, waar we zijn gevestigd op bedrijventerrein De Volger. Van daaruit doen we de marketing en de verkoop en ontwikkelen we de recepturen voor onze bieren. Voor de productie van het bier huren we nu capaciteit in bij een brouwerij in Zaandijk. Met 40 tot 50 ‘slots’ met brouwsels van ieder 2000 liter en een totale jaarproductie van 100.000 liter zitten we daar nu echter aan de grens van onze groei. Vandaar de plannen om een eigen productiefaciliteit op te zetten in Stompetoren.

Waarom heeft het bedrijf voor de naam Leeghwater gekozen?

Het is eigenlijk een ode aan mijn roots. Ik ben opgegroeid in de Eilandspolder en het dorp De Rijp. Toevallig ook de geboorteplaats van Jan Adriaansz. Leeghwater, de beroemde ingenieur en molenbouwer, die onder meer de polder de Beemster heeft droog gemaakt. In onze communicatie en marketing leggen we dan ook graag een link met het Land van Leeghwater . Niet alleen met Jan Adriaansz, maar ook met die andere beroemdheid uit de Beemster Betje Wolf.

Kun je iets vertellen over jullie assortiment?

Ja, we hebben een mooi assortiment aan bieren met voor ieder wat wils. Op dit moment voeren we negen smaken, die we zelf hebben ontwikkeld, zoals Beemster Boezem, Poldervos en Waaghals. Het zijn klassieke bierstijlen met een eigen twist. Ons assortiment stoelt vooral op smaakbeleving. We letten daarbij heel goed op de vraag. We hebben bier in grote en kleine flessen, in blik en voor op de tap. We leveren voornamelijk aan de horecagroothandel, slijterijen, de retail en boerderijwinkels.

Hebben jullie ook alcoholvrij bier in het assortiment?

Nee, nog niet, maar dat zit wel ooit in de planning. Alcoholvrij bier vereist een ander brouwproces. Voor de juiste smaak moet dit bier worden gepasteuriseerd. Om het alcoholpercentage onder de maximaal 0.5 te kunnen houden, mag het niet doorgisten. Door het bier op grotere schaal te produceren behoud je de smaak, de wat bittere hoppigheid. Bierbrouwen is een scheikundig proces en bij productie op kleine schaal neemt het aroma snel af en wordt het bier te zoetig.

Wat betekent Corona voor jullie onderneming?

Nadat we in april 2018 echt waren gestart hebben we tot aan corona een mooie tijd gehad. Zelfbrouwen was erg in zwang en kleinschalige biermerken stonden flink in de belangstelling. Mede door Corona is deze hose gestopt en zie je nu ook weer kleine brouwerijen verdwijnen. We waren dus eigenlijk net op gang. Met twee medewerkers en ‘0’-steun moeten we daarom nu gewoon heel creatief zijn. Zo promoten we met online-marketing het aanbod op onze website (brouwerijleeghwater.nl). Ook organiseerden we al een drive-through verkoop van bier met kortingen en een pinapparaat aan een lange stok. We doen er alles aan om in de picture te komen en omzet te genereren. Ons enthousiasme houdt ons op de been.  

Wat zijn jullie  toekomstplannen?

Nou toekomstplannen genoeg. Al is de eigen productie-unit in Stompetoren een grote investering, we staan er, los van hobbels als vergunningen en aanpassingen in het pand, eigenlijk voor klaar. Dan is het best bijzonder dat door de lockdown nu de afzet in de horeca tijdelijk weer terug valt. Dat is knap lastig. Gelukkig hebben we op tijd andere afzetkanalen kunnen vinden en plukken we de vruchten van samenwerking met regionale en lokale partners. Daar zijn we trots op!

Hans Konijn, directeur-eigenaar en brouwer van brouwerij Leeghwater (foto aangeleverd)


 
 

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 548 9555.