Terug naar het overzicht

CLB-groep; Werken aan het welzijn van mensen

Wethouder Pieter Dijkman voert videogesprekken met ondernemers uit Alkmaar om te horen hoe zij ondernemen tijdens de coronacrisis. Waar worstelen ze mee en met welke creatieve oplossingen bieden ze de crisis het hoofd? Deze keer met Niels de Bruijn, CEO en Timothea Berghuijs, hoofd Marketing, PR & PA van de CLB groep uit De Rijp. Het bedrijf, dat soft- en hardware ontwikkelt voor kritische alarmeringen in de zorg, werd onlangs verkozen tot  ‘Beste Ondernemer van Noord-Holland 2021’, categorie grootbedrijf.

Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze mooie award. Ook als gemeente zijn we er trots dat een Alkmaars bedrijf, uit De Rijp in de prijzen is gevallen. Niels, hoe kijken jullie hierop terug op de prijsuitreiking?

De award is prachtige erkenning voor ons als familiebedrijf, maar vooral voor de ruim 200 collega’s  die hier werken en zich elke dag wereldwijd inzetten om de zorg te ondersteunen door technologie te ontwikkelen die de kwaliteit en de veiligheid van de zorg helpt verbeteren.

Een familiebedrijf, kun je ons iets over de geschiedenis ervan vertellen?

Nu veertig jaar geleden in 1981, begon Cornelis Louis Berghuijs, de oprichter en naamgever van CLB, vanuit zijn kelder in Amsterdam met de bouw van soft- én hardware voor de zorg. Niet alleen het ontwikkelen van systemen, maar ook het maken ervan dus. De vervaardiging van printplaten gebeurde toen door enkele vrouwen uit De Rijp. Op zoek naar een bedrijfspand kwamen we zo op bedrijventerrein De Volger terecht (450 m2 met 5 man).

Hoe kwam jij bij CLB  terecht?

Als afstudeerder kwam ik in 1993 bij CLB en ben ik er dus nooit meer weggegaan. Met toen 10-12 medewerkers en enkele stagiaires ontwikkelden we Unicare, een softwareplatform waarin alarmen van allerlei aanbieders, zoals patiënten, brandweer en beveiliging, samen kwamen op één scherm. Dit mooie zelf ontwikkelde systeem bracht echter ook de bodem van de schatkist in beeld. In de match tussen Cor en mij, hij als techneut en ik met gevoel voor wat de klant nodig had, kwamen we gelukkig snel uit de rode cijfers.

Een bedrijf in Raamsdonkveer, dat we konden overnemen, gaf ons vervolgens toegang tot grote nieuwe klanten, ziekenhuizen zoals AMC en UMC en het gevangeniswezen.  Zo konden we hard groeien. Met andere overnames versterkten we onze marktpositie verder. Als groep van bedrijven, met de hoofdvestiging nog altijd in De Rijp, zijn we nu naast Nederland actief in onder meer België, Duitsland, Engeland en de VS.

Kan je nog iets meer vertellen over jullie product?

Bij ons product gaat het om monitoring, data en kritische alarmering in de gezondheidszorg. Zorgprofessionals zo snel mogelijk in schakelen op het moment dat het nodig is. Alles is er op gericht om de juist middelen, de juiste competenties op het goede moment op de juiste plek te brengen. Denk aan een reanimatieteam, waarbij de juiste mensen, maar ook iemand met de crashcar opgeroepen moeten worden. Onze (medische) apparatuur moet daarvoor aan heel specifieke eisen voldoen.

Ook doen veel voor mensen met verstandelijke beperkingen. Een voorbeeld is het beheer van een grote zorginstelling ’s Heerenloo met meer dan tien grote zorgdorpen, waaronder die in Julianadorp, met vooral ‘s nachts de monitoring van al hun cliënten. Onze producten worden toegepast in kritische processen, met andere woorden alarmeringen in primair proces van onze klanten. Als het niet kritisch is zul je CLB niet aantreffen. We doen dus bijvoorbeeld wel de alarmering voor gevangenissen, maar niet voor kantoorpanden.

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar, ondernemen in coronatijd?

Of Corona een profijt of een last was? Natuurlijk kwamen er door de extra capaciteit aan IC-bedden opdrachten bij ons binnen en zaten we in het belrondje van minister Hugo de Jonge. Onze bijdrage daaraan bleef echter relatief bescheiden. Het zwaartepunt zat niet bij ons, maar juist bij de leveranciers van medische apparaten. Wij zijn de ‘tweede laag’ en maken de verbinding tussen die medische apparaten, de zorgorganisatie/zorgverlener en de cliënt, bewoner en/of patiënt.

Wel hebben we veel kunnen betekenen in ouderen- en gehandicaptenzorg. Instellingen gingen dicht en we moesten onze systemen allemaal op afstand laten werken. Dat was een grote uitdaging. Ook moesten we onze technologieën regelmatig aanpassen door steeds veranderende behandelmethodes. Omdat je heel dicht op het primaire proces zit en iets kunt bijdragen voel je je gehoord en hebben we in coronatijd toch met veel passie onze bijdrage geleverd.

Hoe ziet de toekomst voor CLB eruit?

Met nieuwe Europese regelgeving en nieuwe behandelmethoden, zit CLB met het volume dat we inmiddels hebben opgebouwd goed in de markt. Kritische patiënten verblijven voor een sneller herstel steeds vaker alleen op een intensive carekamer. Daarvoor moet je dus voor 100% op de technologieën kunnen vertrouwen. Voor certificering zijn zelf ontwikkelende en producerende bedrijven zoals wij op dat gebied aan de winnende hand.

Bovendien kunnen we als familiebedrijf snel schakelen. Er lopen bijvoorbeeld altijd met meerdere partijen gesprekken over deelnames of overnames. Wij geven bedrijven die uit de start-up fase komen graag de kans om zich aan te sluiten bij de CLB groep. Met schaalgrootte kunnen je meer klanten bereiken. Het gaat ons daarbij niet om goedkoper werken en meer winst maken, het gaat ons om bij meer mensen impact te hebben op hun herstel en welzijn. Als gezond bedrijf beginnen wij niet met een businesscase, maar met het zoeken naar een bijdrage aan het welzijn van mensen. De businesscase volgt dan vanzelf.

Timothea, dochter van oprichter Cor, wat is jouw rol in heb bedrijf?

Nou, als dochter van de oprichter heb ik geen streepje voor. Het is hier kwaliteit boven achternaam. Ik ben nu drie jaar dienst en voel me verantwoordelijk voor de 225 collega’s en hun gezinnen. Daarvoor moet het bedrijf gezond blijven en groeien. Als hoofd marketing, PR en PA richt ik me daarbij ook op de maatschappelijke rol van het bedrijf. CLB wil een positieve impact hebben op de maatschappij en dus meepraten over regelgeving en de zinvolle inzet van innovatiebudgetten, ook op regionaal niveau. Leuk dus, om nu met jullie van de gemeente hierover te spreken.

Zo moet bijvoorbeeld de beweging van ziekenhuiszorg naar thuiszorg, mensen langer thuis laten wonen, wel met comfort en veilig. Die overgang is nu soms wel heel groot; zeg maar van hightech-alarmering in het ziekenhuis naar een belletje van de Gamma en overbevraagde mantelzorgers. Thuis is ook niet meteen een crashteam beschikbaar. Daarvoor moeten dus oplossingen komen. Hoe organiseer je die veiligheid en dat comfort in de thuisomgeving? Als fabrikant voelen we hierin een verantwoordelijkheid en denken we met onze specifieke kennis daarin graag mee. Waarmaken en doen wat we beloven. Dat is voor ons CLB-ers geen werk, maar gewoon heel leuk om te doen.

Copyright: Sander Nieuwenhuys

Het winnende team van de CLB-groep met rechtsvoor Niels de Bruijn (met prijs) en Timothea Berghuijs (met bloemen

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 548 9555.