Terug van weggeweest: de Alkmaar Pride

Na twee online edities door Covid-19 gaan dit jaar weer de trossen los! Vanaf morgen 21 mei tot en met 29 mei staat Alkmaar in het teken van de Alkmaar Pride. Met in de middag van de 28ste het gebruikelijke hoogtepunt de grachtenparade.

De stichting Alkmaar Pride vraagt met deze week aandacht voor de acceptatie en emancipatie van lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender-, intersekse personen en personen die hun gender of seksualiteit anders benoemen. Dit jaar is het thema ‘Free To Be…. Equality!’.

Opening Alkmaar Pride

Zaterdagmiddag kunnen geïnteresseerden deelnemen aan de opening. Vanaf het stadhuis, voorzien van regenboogvlag, trekt onder muzikale begeleiding van Bateria Unidos d’Alcmaria de stoet naar de regenboogbank aan de Bierkade. Eenmaal aangekomen houdt landelijk COC-voorzitter Astrid Oosenbrug een kort openingswoord om de week in te luiden.

“Ik ben uitermate trots dat de Alkmaar Pride, door de inzet van vele gepassioneerde vrijwilligers, een evenement is waar je bij wilt horen en bij wilt zijn. Met een belangrijke boodschap. Het is een feest waar iedereen welkom is, wees trots op wie je bent. In Alkmaar telt iedereen mee!”

Wethouder Elly Konijn-Vermaas

Regenboogvlag bij de wedstrijd AZ-Heerenveen

Op de Coming Outdag in 2021 werd door wethouder Konijn een regenboogbord onthuld om een sociaal veilig sportklimaat te stimuleren. Voetbalclub AZ heeft afgelopen week bevestigd de regenboogvlag tijdens de wedstrijd AZ-Heerenveen te hijsen.

Activiteiten tijdens de Pride week

Gedurende de Alkmaar Pride, neemt ook de gemeente deel aan diverse activiteiten. In samenwerking met het COC NHN wordt wederom de accijnstoren, als één van de beeldbepalende gebouwen in de stad, in de 25 meter lange regenboogbanier gehuld tijdens de gehele Pride-week. Vanaf  vrijdag 27 mei tot en met 12 juni is op de Paardenmarkt de buitententoonstelling Oud-roze vrij te bezoeken. Oud Roze staat stil bij de ervaringen van de eerste LHBTI-personen die openlijk voor hun geaardheid uit durfden te komen. De fotograaf en kunstenaar Ernst Coppejans verbeeldt de persoonlijke, inspirerende en soms schokkende – maar ook vooral prachtige en intieme verhalen van de roze ouderen. Met de tentoonstelling vieren we de liefde. Opdat wij niet vergeten hoe zij de vrijheid bevochten voor de LHBTI-gemeenschap die we tegenwoordig soms te gemakkelijk voor lief nemen. Nog steeds ligt er een uitdaging om de LHBTI-acceptatie te versterken. Dit geldt voor de hele LHBTI-gemeenschap, maar met deze tentoonstelling vragen we specifiek aandacht voor de Roze Ouderen. Want niet alle Roze Ouderen durven uit te komen voor hun seksuele oriëntatie of genderidentiteit, en sommigen gaan zelfs terug in de kast zodra zij naar een zorg- of welzijnscentra verhuizen. Tot slot vaart zaterdag 28 mei een boot van de gemeente Alkmaar mee in de grachtenparade.

Uitzending Alkmaar Pride op NH nieuws

De grachtenparade is als hoogtepunt ook op televisie te bewonderen . NH Nieuws verzorgt een live-uitzinding waardoor de Pride ook goed zichtbaar zal zijn voor alle inwoners van de gehele provincie Noord-Holland. Hiermee krijgt de inzet van alle Alkmaarse vrijwilligers voor de LHBTI-emancipatie en acceptatie extra aandacht.

Archieffoto 2019: de regenboogvlag op de Accijnstoren in Alkmaar

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 5 48 95 55.