1 juli 2023: Alkmaar herdenkt en viert 'Keti Koti' de afschaffing van de slavernij

Ook Alkmaar herdenkt en viert op 1 juli dit jaar de afschaffing van de slavernij (Keti Koti). Keti Koti betekent ‘verbroken ketenen’, verwijzend naar de boeien waarmee de tot slaaf gemaakten vastgezet werden. De werkgroep Keti Koti Alkmaar – bestaande uit mensen uit de Surinaamse, Arubaanse en Antilliaanse gemeenschap en ondersteund door antidiscriminatiebureau Art. 1 NHN- bereidt het programma voor Alkmaar voor.

2023 is een extra bijzonder jaar omdat het dan 150 jaar geleden is dat er een einde aan de slavernij in Suriname en de Nederlandse Antillen kwam. 160 jaar geleden werd de slavernij formeel afgeschaft. Maar bepaald werd dat tot slaaf gemaakten nog verplicht 10 jaar moesten blijven werken. Vandaar dat in 1873 de tot slaaf gemaakten daadwerkelijk vrij werden. De landelijke herdenking vindt plaats in het Oosterpark in Amsterdam bij het Nationaal monument slavernijverleden. Na de herdenking wordt de vrijheid gevierd.

De afgelopen jaren organiseerde Art.1 NHN, in samenwerking met Wijkcentrum Mare Nostrum, al op kleine schaal een activiteit in het teken van Keti Koti in Alkmaar. Vanuit een aantal aanwezigen kwam toen de wens naar voren voor een grootsere Alkmaarse Keti Koti herdenking en viering. Het gedenkwaardige jaar is een goede gelegenheid om hier op 1 juli 2023 mee van start te gaan. De werkgroep is ondertussen begonnen met plannen en voorbereidingen.

Samen vieren en herdenken

Het doel is dat Keti Koti Alkmaar een jaarlijkse herdenking en viering wordt, voor alle Alkmaarders. Dus voor de nazaten van de tot slaaf gemaakten en ook de mensen die minder bekend zijn met dit thema en deel van de geschiedenis. Hiermee wil de werkgroep een verbindende Keti Koti organiseren, en de bewustwording over het koloniale verleden en hoe dit verleden doorwerkt in de huidige tijd en samenleving vergroten. Henk Heilbron (deelnemer werkgroep): “Het is echt ons gezamenlijk verleden, waar we vandaag de dag gezamenlijk mee verder moeten. De erkenning over het verleden, vanuit het kabinet en ook vanuit de gemeente Alkmaar, helpt wel met dat we in het nu verder kunnen. Samen dus. Daarom hoop ik dat iedereen naar onze Keti Koti bijeenkomst komt op 1 juli!

De werkgroep heeft Alkmaarders opgeroepen om de petitie ‘Keti Koti herdenken en vieren in Alkmaar’ te ondertekenen. Deze is in de tien dagen dat hij open stond 160 keer ondertekend en is afgelopen maandag in Wijkcentrum Mare Nostrum aan de wethouder Diversiteit Gijsbert van Iterson Scholten aangeboden.

Wethouder Gijsbert van Iterson Scholten: Het college van B&W wil Keti Koti dit herdenkingsjaar op een waardige manier invullen. We omarmen het initiatief van de werkgroep Keti Koti. Met de vertegenwoordigers van de verschillende gemeenschappen gaan we er op 1 juli een mooie herdenking en viering voor alle Alkmaarders van maken.

Contact opnemen

Meer over de plannen en doelen van de werkgroep Keti Koti is in de petitie digitaal terug te lezen op www.ketikotialkmaar.nl. Op deze website wordt op een later moment ook het programma van 1 juli gecommuniceerd. Heeft u ideeën, wilt u meedenken, of op een andere manier bijdragen? Neem dan contact op met de werkgroep via info@ketikotialkmaar.nl.

WERKGROEP KETI KOTI, OVERHANDIGIGT PETITIE AAN WETHOUDER GIJSBERT VAN ITERSON SCHOLTEN

Over de gemeente Alkmaar

Bel de perstelefoon: (072) 5 48 95 55.